Home » Review: GB Operator

Review: GB Operator

Het is tijd om je oude cartridges af te stoffen en je klaar te maken om je Gameboy-, Gameboy Color- en Gameboy Advance-games op je PC of Mac te spelen.

De Roemeense start-up Epilogue heeft recentelijk hun nieuwe apparaat uitgebracht, waarmee PC’s, Macs en binnenkort ook Linux, Game Boy-cartridges kunnen lezen. Voor slechts €49,99 kun je met de GB Operator je Game Boy-cartridges spelen, je eigen games rippen, een back-up maken van kostbare opslagbestanden van games zoals Pokémon, de authenticiteit van een cartridge controleren of zelfs foto’s van een Game Boy-camera halen.

Unofficial Cartridge

Official Cartridge

De GB Operator is gemaakt door een klein team van gepassioneerde retro-gamers genaamd Epilogue. Ze hebben de GB Operator gebouwd om makkelijk de gamegeschiedenis te bewaren en om Gameboy-fans in staat te stellen hun oude cartridges op nieuwe manieren te gebruiken.

Wat de installatie betreft, is de GB Operator uiterst eenvoudig te gebruiken: sluit hem gewoon aan, installeer de app en plaats een Game Boy-cartridge. Zodra deze op zijn plaats zit, kun je met de eenvoudige app elke Game Boy- of Game Boy Advance-titel spelen door middel van de geweldige mGBA-emulator. Het is een van de beste GBA-emulators die er is en heeft weinig problemen als het gaat om framesnelheden, audiokwaliteit en prestaties. Deze emulator wordt ook geleverd met controllerondersteuning, cheat-ondersteuning en knoptoewijzing. Dankzij de best-in-class functieset kun je bijna elk aspect van het afspelen besturen: van het toewijzen van knoppen tot het gebruiken van save states tot cheats.

De gameplay is bijna foutloos, geen framerate drops, geen tearing van het scherm, geen vertraging bij het indrukken van knoppen, gewoon soepele, betrouwbare gameplay door alle cartridges heen. Audio is ook behoorlijk goed, af en toe kan het geluid iets of wat kraken, maar over het algemeen klinkt de audiokwaliteit geweldig.

GB Operator is verbonden met een PC via USB-A voor computers en USB-C voor het apparaat zelf, waardoor een moderne gegevensoverdrachtsnelheid mogelijk is, die zeker gericht zou zijn op het leveren van de beste game-ervaring. Epilogue heeft veel handige functies voor de cartridge geplaatst en het is niet alleen een manier om games te spelen en de Game Boy-spellen te lezen.

Gebruikers kunnen ook games ontwikkelen via de homebrew-functie, maar de codes, het ontwerp, het verhaal, de uitvoering en alle andere elementen voor de game komen van de ontwikkelaar of maker. Bovendien heeft het een redelijk handige opslagfunctie die beter is dan die van de originele Game Boy, die recent opgeslagen gegevens kan beschadigen of verliezen.

Maar waar de kwaliteit echt uitblinkt, zit diep in hun software. Alles is eenvoudig in gebruik, begrijpelijk voor nieuwkomers en werkt efficiënt zoals het hoort. Er zijn hier en daar wat kleine bugs, maar die hebben eigenlijk geen effect op de prestaties en doen de ervaring niet te kort. De bugs zijn makkelijk te verhelpen door middel van een update. Soms moest je ook even ouderwets blazen in de cartridge om de game te kunnen afspelen.

De GP Operator zelf is gemaakt van transparant plastic van hoge kwaliteit en is ontworpen om er enigszins uit te zien als een dock. Je Gameboy-spel ziet eruit alsof het op een troon op je bureau zit en dat trekt meteen je aandacht. Omdat het apparaat een transparante omhulsel heeft, kun je de binnenkant zien, waardoor je bureau er nog cooler uitziet. Het heeft een zeer helder LED-lampje dat aangeeft of het is aangesloten of niet en het wordt ook groen wanneer je de gamebestanden downloadt.

Aan de onderkant van de GB Operator heeft Epilogue een plak rubber met hun logo erop toegevoegd om je apparaat stabiel op je bureau te houden. Dit is een rubber van zeer hoge kwaliteit. Het rubber draagt ​​bij aan de kwaliteit van het product, en je kunt zien dat er enige tijd is gestoken in het kiezen van hoe het op je bureau staat.

Epilogue biedt de GB Operator aan voor €49,99 (exclusief verzending), compleet met de benodigde aanvullende USB-accessoire om verbinding te maken met computers. De eerste lichting zou vanaf augustus 2021 verzonden moeten worden, dus deze aankoop zou op pre-orderbasis zijn en de voorraden kunnen opraken. Wees er dus snel bij! De GB Operator is via de website van Epilogue te bestellen.

9

0 0