Home » Review: GreedFall

Review: GreedFall

Slaagt ontwikkelaar Spiders erin om GreedFall tot een succes te maken? Je leest het in deze recensie.

Spiders is altijd een interessante ontwikkelaar geweest binnen de RPG-scene. Ze proberen constant door te breken met games zoals Bound by Flame en The Technomancer, maar ze worden meestal tegengehouden door een aantal frustrerende ontwerpkeuzes en zijn ruw in de technische kant van de dingen. Uit de aankondiging leek GreedFall eindelijk de game te zijn om die trend te doorbreken met een originele wereld rond een kolonisatorische relatie die niet vaak wordt onderzocht in de game-verhalen. Spiders is onlangs ook overgenomen door Bigben Interactive, dus er was hoop dat deze laatste paar maanden van polijsten GreedFall zou helpen schitteren. In deze recensie lees je of dat is gelukt.

De vijandelijke troepen overtreffen de mijne drie tegen één. Nederlaag is onvermijdelijk, en we hebben onze rug naar de muur zonder ontsnapping in zicht. In een laatste smeekbede overtuig ik hun leider om mij op zijn minst de eer te geven om me met een zwaard te vellen, en we wisselen metaal uit. Hij is geen partij voor mij en ik krijg de overhand na een paar goed geplaatste stakingen. Mijn mes wordt nu stevig tegen zijn keel gedrukt. Ik kan hem vrijlaten en meer diplomatie proberen, maar mijn beste spel kan zijn bloed vergieten om zijn troepen bang te maken zich terug te trekken.

Dit is een enorme beslissing die je moet nemen in GreedFall, een enorm rollenspelavontuur dat groots in ambitie is, maar moeite heeft om het op gepolijste manieren te leveren. GreedFall speelt zich af in een prachtig decor dat een met dieren bezaaide fantasie-setting combineert met architectuur geïnspireerd op de 17e-eeuwse Europese barokkunst. Het heeft een unieke sfeer en streeft ernaar de speler het gevoel te geven dat hij of zij inspraak heeft in bijna elk evenement dat zich ontvouwt. Spelerskeuzes worden uitzonderlijk goed verwerkt, zowel in termen van hoe ze de stroom van het verhaal beïnvloeden als in het stimuleren van de speler om hun personage te vormen met talenten die nodig zijn om meer keuze mogelijk te maken.

Sommige beslissingen zijn zo zwart en wit als “afbranden” of “laten staan”, maar de meeste vereisen talentrollen, zoals het charisma hebben om iemands wil te buigen. Developer Spiders ‘levert deze talentrollen regelmatig op, en ze brengen meestal onmiddellijk voordelen met zich mee, zelfs voor wereldverkenning. Je moet investeren in lockpicking om deuren en kisten te openen, behendigheid en kracht om specifieke wapens te hanteren, wilskracht om de kracht van amuletten te benutten, wetenschap om bommen te maken en kracht om in staat te zijn om te balanceren, verder te springen en specifieke oppervlakken te beklimmen. Elk gewonnen niveau maakt je personage interessanter en dynamischer. Spiders doet een fenomenale taak met de RPG-systemen, die diep en betekenisvol zijn en je personage schalen om betere en zeldzamere uitrusting uit te rusten.

De zorgvuldig gekozen spelerskeuze strekt zich zelfs uit tot de metgezellen die je meeneemt, omdat de factie die ze ondersteunen op gespannen voet kan staan ​​met de NPC waarmee je in gesprek bent en je cohort zonder kennisgeving een situatie kan escaleren. Net als de spellen van BioWare van weleer, kun je je metgezellen leren kennen en je status bij hen vergroten door gewoon met ze te praten, compleet met unieke speurtochten verder in de relatie. Romantiek is een optie. Ik vind het leuk hoe mijn relatie met Aphra vorderde en eindigde, maar ik kan niet spreken hoe de andere romances zich ontvouwen.

De wereld van GreedFall is opgedeeld in flinke hubs die mooi zijn ontworpen en veel te bieden hebben om te verkennen als de speler ervoor kiest om van de gebaande paden af ​​te wijken. Kisten zijn overal bezaaid, net als bijverhalen. Hoe leuk het ook is om meer van Teer Fradee te ontdekken, dat betekent dat je moet vechten – de onrustige achilleshiel van GreedFall. Niet alleen ontbreken soorten vijanden maar ontmoetingen glippen vaak uit. De meeste veldslagen vinden plaats in open gebieden, waardoor je voldoende ruimte hebt om je te verspreiden en vijandelijke aanvallen te ontwijken, omdat velen je zullen aanvallen. Als je toevallig een vijand te ver van zijn startpunt trekt, verliezen ze je uit het oog, lopen ze langzaam terug naar hun standaardpositie en krijgen ze al hun gezondheid terug.

Spiders heeft goed werk geleverd met de gevechtswerktuigkundigen, want zwaaien met meleewapens en spreuken voelen geweldig, maar de vijand verzet zelden een fatsoenlijk gevecht. De meeste van hun aanvallen zijn veel te gemakkelijk te lezen, wat betekent dat je ze gemakkelijk kunt ontwijken of pareren. Ik ontdekte dat mijn personage veel te krachtig was voor de tweede helft van het spel, gewoon door ongeveer 30 tot 40 procent van de zijmissies en activiteiten te ondernemen. De gevechten waren iets dat GreedFall hard nodig had om gelijk te krijgen, gezien het feit dat zware missies vaak gewoon bestaan ​​uit gesprekken en verkenning, maar het is uiteindelijk het slechtste deel van het spel.

Veel van de speurtochten zijn redelijk vanille in ontwerp, maar worden opgetild door krachtig schrijven, dat zich soms verplaatst naar het rijk van mini-verhalen die worden gebruikt om personages of de wereld uit te werken. De centrale boog van vier facties die vechten om een ​​remedie voor de ziekte van Malichor gaat naar plaatsen en wordt mooi verteld. Ik hou vooral van de missies die zijn opgemaakt als mysteries die de speler ertoe aanzetten gebieden te zoeken om aanwijzingen te vinden en met getuigen te communiceren om verhalen samen te vertellen. Dat gezegd hebbende, er is behoorlijk wat verbeeldingskracht voor nodig om sommige verhalen tot leven te brengen, omdat ze zich meestal ontvouwen door emotieloze personages. Sommige beats met een groot verhaal zijn goed geschreven, maar de meeste van deze ervaringen zijn gewoon pratende hoofden. Nogmaals, de verhalen die GreedFall vertelt zijn redelijk goed, maar de productiewaarden ontbreken.

De verhalen, de wereld en de rijkdom aan keuzes van GreedFall zijn leuk om te verkennen en kunnen soms legitiem groot zijn, maar de problematische gevechten, het vertrouwen op een gesprek voor speurtochten en het gebrek aan glans over alles houden het tegen, maar Spiders is iets en is niet is verre van het hebben van zijn eerste echt opmerkelijke RPG. Net als de vroege Elder Scrolls-titels van Bethesda en de eerste Witcher-game van CD Projekt Red, voelt GreedFall het begin van iets geweldigs, maar het is er gewoon niet helemaal.

GreedFall is het beste spel van Spiders tot nu toe, maar dat betekent niet dat het perfect is. Vanuit het oogpunt van de gameplay krijgen spelers niets uit deze game dat ze niet in een meer gepolijste staat kunnen krijgen in de Dragon Age-serie of The Witcher 3: The Wild Hunt, waardoor GreedFall lastig is om doorheen te komen. Dat gezegd hebbende, de unieke setting en complexe facties van het spel uit de renaissance en de kolonisatie zijn aantrekkelijk voor diegenen die houden van een goede wereld en een verhaal om je tanden in te zetten. GreedFall laat zien dat we aan het begin staan ​​van een echt geweldige reeks van Spiders, dus ik ben benieuwd naar wat er nog gaat komen.
7.5
Gameplay - 7.5
Graphics - 7.5