Home » Review: Hi-Fi Rush

Review: Hi-Fi Rush

Toen Hi-Fi Rush plotseling opdook was het een knallend succes.

Het voelt vreemd om nu een recensie te schrijven voor een spel dat velen al gespeeld hebben, maar tegelijkertijd is het hartverwarmend om te zien hoeveel liefde het verdient en krijgt. Ontwikkeld door het team achter The Evil Within en Ghostwire: Tokyo, is Hi-Fi Rush een totaal andere ervaring, maar Tango Softworks heeft een meesterwerk afgeleverd dat misschien wel de grootste verrassing van 2023 is.

Een deel van de aantrekkingskracht van Hi-Fi Rush ligt in het feit dat het zichzelf niet al te serieus neemt. Het zit boordevol luchtige dialogen en personages die genieten van hun gekte, terwijl ze de bekende anime-stijl omarmen die we kennen uit vergelijkbare films. Het verhaal volgt Chai, een man die zich laat versterken door het duistere bedrijf Vanderlay Technologies, maar al snel als een defect wordt bestempeld wanneer zijn muziekspeler per ongeluk met zijn hart wordt versmolten. Vanaf dat moment is Chai een gezochte man, en met behulp van zijn liefde voor rockmuziek en zijn vrienden moet hij het opnemen tegen het kwaadaardige bedrijf.

Voordat we ons in de opwindende gevechten storten, die eerlijk gezegd tot de leukste behoren die ik de laatste tijd heb gespeeld, moeten we het hebben over de fantastische soundtrack. De originele nummers van Tango Gameworks zijn heerlijk absurd, maar wanneer je hits van grote bands als The Black Keys en Nine Inch Nails toevoegt, ontstaat er iets bijzonders. Het voelt als een persoonlijke afspeellijst van nummers waar de ontwikkelaars van houden, wat wordt onderstreept door de toevoeging van Zwan’s nummer ‘Honestly’, een niet zo bekend maar fantastisch zijproject van Billy Corgan. Met geweldige nummers als achtergrondmuziek voor de opwindende gameplay wordt Hi-Fi Rush een stukje gamegeschiedenis.

Ritmegames zijn niet nieuw, maar de manier waarop muziek in letterlijk elk aspect van Hi-Fi Rush is verweven, voelt uniek aan. Chai’s bewegingen, de omgeving die pulserend reageert, het tempo tussen de filmpjes en zelfs de dialoog zijn slechts enkele voorbeelden van hoe muziek aanwezig is in alles wat je ziet en doet. Bij het vechten tegen verschillende robots zul je moeite hebben om een leuker spel te vinden dat dit jaar is uitgebracht. Door op de beat aan te vallen, kun je een betere score behalen, terwijl je met verschillende aanvallen langere en krachtigere combo’s ontgrendelt.

Je kunt experimenteren met verschillende combo’s en scores, terwijl je nieuwe aanvallen kunt kopen met de uitrustingen die je verspreid over de levels vindt. Je Reverb Gauge stelt je in staat om speciale aanvallen uit te voeren, en ook hier kun je meer kopen in de winkel van je vriend Peppermint. Bovendien kunnen de vaardigheden van je vrienden je helpen tijdens gevechten en het verkennen van de omgeving. Bijvoorbeeld, Macaron kan het pantser van grotere vijanden vernietigen en muren doorbreken, terwijl Peppermint schilden kan beschadigen en elektronica kan ontregelen. Het beheersen van deze vaardigheden, zowel in gevechten als bij het verkennen, geeft enorm veel voldoening, vooral wanneer je ze op het ritme van de muziek uitvoert.

Het is belangrijk om niet te veel te focussen op het landen van aanvallen op de beat, hoewel je hiervoor meer beloond wordt. Fouten worden nooit zwaar gestraft, en je zult al snel je ritme vinden naarmate je meer speelt. Hi-Fi Rush introduceert nieuwe ideeën, maar deze voegen vooral positieve aspecten toe, met name het afweersysteem. Wanneer je de bewegingen op de muziek begint uit te voeren zonder er zelfs maar aan te denken, komt Hi-Fi Rush pas echt tot zijn recht.

Als je hebt gezien waarom Hi-Fi Rush gespeeld zou moeten worden via tweets of berichten op sociale media, hoop ik dat deze recensie je heeft geholpen om de juiste richting in te slaan. Het is zeldzaam dat we dergelijke verrassingen krijgen, en als ze zo goed zijn, moeten we ons ervan bewust zijn hoeveel geluk we hebben. We moeten games met meer respect behandelen en waarderen wat ontwikkelaars zoals Tango Gameworks ons bieden. Hi-Fi Rush straalt plezier en gezelligheid uit, en verdient zeker een plaats in de schijnwerpers, vooral in een tijd waarin we meer dan ooit behoefte hebben aan ontspanning.

9

0 0