Review: Hitman 2

De 2016 reboot van Hitman was mijn spel van het jaar. Ondanks het episodische formaat zat de game nog steeds vol met inhoud. Het was een terugkeer naar de Hitman waar mensen sinds Blood Money om smeekten. Het ging over instappen, je doelen halen en uitstappen voordat iemand wist wat er gebeurde. Als klap op de vuurpijl bood de game een hoop hersenspinsels waarbij je honderden missies kon spelen en ze elke keer anders zouden spelen met de verschillende manieren om je doelwitten te vermoorden. Agent 47 is nu terug met Hitman 2 en het is net zo geweldig als zijn voorganger.

Afbeeldingsresultaat voor hitman 2 gameplay

Ik denk dat het een beetje misleidend is om deze Hitman 2 te noemen. Hoewel de game wel een aantal updates en nieuwe functies bevat, is de gameplay vrijwel identiek aan de eerste game. Dit is meer een seizoen 2 voor Hitman omdat het zes nieuwe locaties toevoegt en het verhaal van de laatste game voortzet. Deze keer werken Agent 47 en Diana aan het wegnemen van de ongrijpbare ‘schaduwcliënt’ terwijl ze werken voor de duistere boefjesorganisatie ‘Providence’. Tijdens de game zal Providence Agent 47 de hele wereld rond sturen om doelen te nemen die deel uitmaken van de schaduwklantenmilities, in de hoop hem uit te tekenen en de ontbrekende herinnering van Agent 47 aan zijn jeugd terug te winnen. Zonder teveel weg te geven, is het verhaal, net als de eerste game, eigenlijk niet veel om over naar huis te schrijven. Er zijn wendingen en bochten maar laten we eerlijk zijn, het verhaal is niet echt waar veel mensen Hitman-spellen voor in gaan. Wat teleurstellend is, is dat deze keer het verhaal alleen wordt verteld via stilstaande beelden in plaats van CGI-filmpjes zoals het vorige spel.

De doelstellingen in het spel zijn hetzelfde als de eerste. Je begint de kaart op een vooraf ingestelde locatie en moet je je doelwitten vermoorden. Geduld is hier nodig omdat je wachters, doelen en andere NPC’s moet zien om er zeker van te zijn dat je niet wordt gezien als je rondsluipt in het gebied. Als je wilde kon je gewoon in vuurgevechten schieten, maar als je dat doet, krijg je een behoorlijke missiepost en krijg je daarna geen ontgrendeling meer. Door elke missie en uitdagingen te voltooien, verdien je een ranglijst die meer gadgets, outfits en startlocaties ontgrendelt voor toekomstige missies.

Afbeeldingsresultaat voor hitman 2

Aangezien dit Hitman 2 is, zijn er een aantal upgrades om rekening mee te houden. Met een nieuwe functie kun je in menigten mengen wat een geweldige manier is om bewakers in de gaten te houden en een game-plan te bedenken als je een locatie moet insluipen. Dit is ook een geweldige manier om te verbergen als je gespot wordt. Er is ook een nieuwe afbeelding in beeldfunctie. Nu krijg je een beeld en beeldmelding wanneer belangrijke dingen in de wereld gebeuren, zoals lichamen die worden gevonden, of die NPC op de hoogte heeft gebracht van je afleidingen. Videocamera’s spelen ook een grotere rol in dit spel. Nu kunt u het raster zien waar de camera is gericht en krijgt u een beeld in beeldmelding wanneer u door de camera werd  opgenomen. Als je illegale of verdachte activiteiten binnen de gezichtslijn van de camera begaat, word je dekking onmiddelijk verbroken en worden de autoriteiten gestuurd om de scéne te onderzoeken. Een van de andere nieuwe toevoegingen is de langverwachte terugkeer van de koffer. De koffer kan worden gebruikt voor het smokkelen van illegale voorwerpen, zoals geweren en explosieven, en kan ook worden gebruikt om grote geweren als een scherpschuttergeweer rond de kaart te smokkelen. De koffer kan ook als wapen worden gebruikt of als afleiding worden gebruikt. Als een bewaker het koffertje ziet, zullen ze het naar een veilige locatie brengen zoals ze zouden doen als je geweren rondslingert. Een van de grootste sterke punten van deze Hitman-spellen is dat ze zichzelf helemaal niet serieus nemen. Ondanks het verhaal en de reden waarom je doelen soms zo gevaarlijk zijn, kun je je doelwitten nog steeds uitschakelen met clownsoutfits of roze flamingo mascotte-outfits.

Afbeeldingsresultaat voor hitman 2

De grootste kracht van Hitman 2 is de bijna eindeloze hoeveelheid herhalingen. Technisch gezien zou je als je zou willen, door alle levels kunnen blazen en het spel binnen twee uur  kunnen uitspelen, maar het is niet de bedoeling dat je elk niveau slechts een keer speelt. De game zegt jou ook dat je elk level meerdere keren moet spelen voor de ultieme ervaring. Net als bij de eerste game bevat elk level in Hitman 2 een groot aantal uitdagingen om te voltooien. Er zijn een aantal filmische verhaalmoorden beschikbaar waarbij Agent 47 een verschillende kostuums moet aanschaffen om een op een ontmoetingen met doelen te krijgen. Dit zijn enkele van de leukste moorden in het spel omdat deze meestal leiden tot nogal hilarische ongelukken, zoals een doel dat in een gat valt dat word opgevuld met beton, per ongeluk wordt neergeschoten door hun eigen drones of doordat ze vallen van een hoge opkomst. Natuurlijk zijn er ook andere manieren om doelen te elimineren, zoals het vergiftigen van hun drankjes, het veroorzaken van explosies of het gebruik van de goede oude vezeldraad. Er zijn ook een aantal moeilijke uitdagingen, waaronder het spelen op de moeilijkste moeilijkheidsgraad, het doen van de volledige missie in je kostuum, geen vermommingen, geen getuigen of lichamen gevonden en alle opnames moeten ook vernietigd worden. Helaas zijn er in tegenstelling tot de eerste Hitman-game geen escalatiemissies die je belasten met het elimineren van een doel met toenemende moeilijkheidsgraad voor elke poging hoewel deze op een later tijdstip komen.

Hitman 2 lijkt heel veel op de vorige Hitman game maar dat is prima, want het is niet nodig om vast te stellen wat niet kapot is. Hitman 2 is een hoop plezier met bijna oneindige replay-mogelijkheden en de nieuwe veranderingen en updates zijn absoluut ten goede. Hitman was mijn spel van het jaar 2016 en vanaf nu lijkt het erop dat Hitman 2 mijn spel van het jaar zal worden voor 2018 en ik ben zo blij om te zien welke nieuwe locaties Agent 47 in de toekomst naar toe zal reizen en welke doelen we in de komende jaren zullen elimineren.

8/10
8/10
    8/10