Review: Hitman: Sniper Assassin

In 2016 verscheen het eerste seizoen van de reboot van de Hitman-serie. De game was een aardig succes. Nu hebben Warner Bros en IO Interactive Hitman 2 aangekondigd. Hitman 2 zal nieuwe gamemodi met zich mee gaan brengen. Waaronder de Sniper Assassin-modus, een co-op modus waarin spelers samen doelwitten neer kunnen gaan halen. Spelers die Hitman 2 vooruitbestellen  kunnen nu al de Sniper Assassin-modus downloaden en ervaren.

Sniper Assassin is een nieuwe modus die beschikbaar is voor spelers die de recent aangekondigde Hitman 2 hebben vooruitbesteld. Spelers zitten met een sluipschuttersgeweer op een berg waar je neerkijkt op een enorme villa. Je krijgt de opdracht om binnen een kwartier drie doelwitten en hun bodyguards uit te schakelen. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want er is namelijk een bruiloftsfeestje en de villa is daardoor overspoeld met gasten. Het schetst een klassieke Hitman-setting, waarin spelers verschillende mogelijkheden kunnen creëren om de perfecte moord uit te kunnen voeren.

Net als in de voorgaande Hitman-games hebben jouw acties invloed op de spelwereld en de mensen daarin. Het is niet altijd duidelijk wat voor invloed jouw keuzes gaan hebben. Wanneer je bijvoorbeeld op een elektriciteitskastje schiet kun je de bodyguards ernaartoe lokken en een voor een makkelijk uitschakelen. Gebruik maken van de spelomgeving kan dus in jouw voordeel werken. Hoewel deze missie maar een kwartier duurt, brengt het een hoge replay value met zich mee doordat je de missie steeds op een andere en wellicht efficiëntere manier kunt voltooien.

In Sniper Assassin kun je ervoor kiezen om de doelwitten in je eentje uit te schakelen of om dit samen met je vrienden te doen door middel van de nieuwe co-op modus. Wanneer je ervoor kiest om de missie in je eentje te spelen, kruip je in de huid van Agent 47 en wanneer je ervoor kiest om de missie met je vriend(in) te spelen kruipen jullie in de huid van sluipmoordenaars Knight en Stone. De twee nieuwe sluipmoordenaars hebben ieder een eigen munitiesoort. Zo heeft Knight shockwave munitie (creëert een schok waardoor je meerdere doelwitten kunt neerhalen met een kogel) en Stone wall-piercing (laat je makkelijker door muren schieten) munitie. Dit zorgt ervoor dat je goed moet samenwerken met je vriend(in) om de missie succesvol te laten verlopen, want soms heb je nou net die speciale munitie nodig. Daarnaast kan je makkelijker twee doelwitten tegelijkertijd neerhalen door dit te communiceren met je vriend(in). Dit zorgt ervoor dat je de missie soepeler kunt laten verlopen.

Wanneer je ervoor kiest om de missie te spelen als Agent 47, brengt dat ook weer voordelen met zich mee. Zo heeft 47 toegang tot alle bovengenoemde speciale munitie en heeft zijn sluipschuttersgeweer een scope waarmee hij verder in kan zoomen. Daarnaast kunnen spelers verschillende upgrades vrijspelen voor het sluipschuttersgeweer van 47, voorbeelden hiervan zijn: een groter magazijn, een betere nauwkeurigheid of een betere scope. Alhoewel je urenlang plezier kunt hebben in je eentje, is het toch leuker wanneer je de missie samen met een vriend(in) speelt.

Al met al beloofd Sniper Assassin veel goeds voor Hitman 2 die vanaf 14 november beschikbaar is voor de PlayStation 4, Xbox One en PC. Grafisch ziet de game er goed uit. Daarnaast is zowel de single-player modus als de co-op modus erg goed uitgewerkt. Het is leuk om de missie in je eentje te spelen maar leuker om het met een vriend(in) te spelen. Sniper Assassin schetst een goed beeld wat we ongeveer kunnen gaan verwachten van Hitman 2.

Hitman: Sniper Assassin is nu verkrijgbaar voor iedereen die Hitman 2 heeft vooruitbesteld en is speelbaar op de PlayStation 4, Xbox One en PC.

8/10
8/10