Home » Review: Horizon Forbidden West – Complete Edition (PC)

Review: Horizon Forbidden West – Complete Edition (PC)

De Horizon Forbidden West – Complete Edition is nu eindelijk beschikbaar op de pc.

Horizon Forbidden West, de opvolger van het baanbrekende Horizon Zero Dawn, bouwt verder op de sterke basis van het origineel. Met nieuwe mechanica, personages en bedreigingen, en een uitgebreide wereld om te verkennen, is dit spel nu ook beschikbaar op pc via Steam. De pc-versie brengt verbeterde graphics die de toch al prachtige wereld van Horizon nog indrukwekkender maken.

Graphics zijn niet alles, maar in Horizon Forbidden West dragen ze bij aan de algehele ervaring. De game biedt een meeslepend verhaal, bijna perfecte mechanica, en ziet er ook nog eens schitterend uit. Ondanks dat ik het spel op een oudere pc speelde en de instellingen moest aanpassen voor optimale prestaties, bleef de visuele kwaliteit indrukwekkend. Op Steam Deck presteert het spel ook goed, al put het de batterij snel uit.

Het verhaal volgt hoofdrolspeler Aloy in haar missie om een nieuwe catastrofe op uitstervingsniveau te voorkomen. De menselijke beschaving probeert naast de machines te bestaan, de bewuste robots die de aarde beheren nadat de mensheid zichzelf bijna heeft uitgeroeid. Aloy zoekt naar Gaia, een AI die de geheimen bevat om de mensheid te redden, terwijl ze wordt achtervolgd door antagonist Silens, gespeeld door de wijlen Lance Reddick. Het verhaal is goed verteld, met gepassioneerde voice-acting en heldere presentatie zonder te veel jargon.

De gameplay van Horizon Forbidden West is rijk en dynamisch. Aloy heeft toegang tot een breed arsenaal aan wapens en uitrusting die ze kan upgraden en aanpassen. Haar Hunter Bow, Spike Thrower, en Boltblaster bieden verschillende speelstijlen en mogelijkheden. De Tripcaster en Spike Thrower voegen extra dimensies toe aan de gevechten met hun elementaire effecten. Het uitgebreide vaardighedensysteem stelt je in staat om Aloy’s vaardigheden te verfijnen en te specialiseren, met zes vaardighedenbomen om uit te kiezen.

De wereld van Horizon Forbidden West is een van de sterkste elementen van het spel. Na een introductie van enkele uren word je losgelaten in een prachtige, diverse wereld. Aloy kan bepaalde dieren hacken om als rijdieren te gebruiken en beschikt over een zweefvliegtuig om van hoge kliffen te glijden. De wereld zit vol met interessante locaties, clusters van machines voor specifieke upgrades, nederzettingen met verkopers, zijmissies en minigames. De diverse biomen variëren van dichte bossen en besneeuwde bergen tot dorre woestijnen en watervallen, en vragen erom ontdekt en getemd te worden.

De pc-versie bevat ook de Burning Shores DLC, die het verhaal van Aloy uitbreidt met nieuwe wapens en vijanden. Hoewel het moeilijk is om te zeggen of dit de “betere versie” is, gezien de afwezigheid van de next-gen haptische feedback van de PS5’s DualSense-controller, biedt de pc-versie toch een uitzonderlijke ervaring. Voor pc-gamers zonder toegang tot een PS5 is deze versie absoluut de moeite waard.

Horizon Forbidden West - Complete Edition is een fantastische game die zelden een misstap maakt. De wereld is adembenemend, de gevechten zijn boeiend en er zijn talloze tools beschikbaar om je avontuur aan te passen. Het verhaal verloopt in een bevredigend tempo, waarbij je de vrijheid hebt om zijmissies te voltooien en de wereld te verkennen. De pc-versie biedt een nog mooiere ervaring, waardoor Horizon Forbidden West een game is die je niet mag missen. Of je nu een fan bent van het origineel of nieuw bent in de franchise, deze complete editie is een absolute aanrader.
9

0 0