Review: Jurassic World: Evolution

Op 7 juni verscheen de langverwachte film Jurassic World: Fallen Kingdom en dat moest natuurlijk gevierd worden. Dit werd gedaan door middel van een nieuwe game, namelijk Jurassic World: Evolution. Het verhaal van deze game is een verhaal op zich zelf en staat los van de gebeurtenissen tijdens de films. Jurassic World: Evolution wordt ontwikkeld door Frontier Developments. Deze studio is ook wel bekend van de succesvolle Planet Coaster. Is Jurassic World: Evolution de naam Frontier Developments waardig? Dat zal ik in deze review bespreken.

In Jurassic World: Evolution is het aan jou de taak om een of meerdere succesvolle parken te bouwen. Dit gaat natuurlijk niet altijd even makkelijk. Je wordt getreiterd door diverse omstandigheden waaronder het weer, power outages, ontsnapte dino’s en nog veel meer.

We beginnen op het eiland Isla Matanceros, dat zowel dient als ‘tutorial’ en het park waarin je vier sterren moet behalen om de ‘sandbox’-modus op het beruchte Isla Nublar vrij te spelen. Wij worden direct in het hol van de leeuw gegooid met weinig tot geen instructies hoe alles precies werkt.

Na enkele uren weet je dan eindelijk hoe de game werkt en hoe jij je eigen dino’s kunt creëren. Dit kan op diverse manieren, bijvoorbeeld door het verzamelen van fossielen en diverse DNA-sporen van diverse andere beesten.

De game neemt zich zelf niet te serieus, dit merk je vooral als er een Velociraptor of T-rex uitbreekt. In de films zou dit tot een direct faillissement leiden, echter is dat niet in deze game. In deze game heeft dit slechts tijdelijk impact op het inkomen en de sterren van je park. Enkele minuten na het gevaar de kop is ingedrukt, ben je weer terug op de rails als of er niets is gebeurd. Ook als er gasten sterven heeft dit geen gevolgen, alsof het een doodgewone zaak is.

Voor de hardcore simulatiespeler kan dit wat schuren, maar Jurassic World: Evolution lijkt daar goed mee weg te komen. Het feit dat het nooit te afstraffend is, betekent dat je de game leert via ‘trial-and-error’. Een voorbeeld: op het eerste eiland kregen we de taak om het park te voorzien met boomknagers zoals de Triceratops. Al snel begonnen onze gasten te vragen om iets met wat meer ‘bite’. Letterlijk en figuurlijk.

We lieten onze eerste carnivoor los in de weide wereld en het was een beetje alsof we naar een meer dramatische aflevering van een documentaire keken. Vanaf het begin tot eind is het een slachtpartij. Dan realiseren we dat we het juiste voer hadden moeten toevoegen om de bloedlust te stoppen of dat we een volledig nieuwe omheining hadden moeten bouwen.

Jurassic World: Evolution is een leuke game helaas heeft deze game niet zoveel uitgebreide mogelijkheden zoals Planet Coaster. Je kunt deze game meer vergelijken als een rollercoaster Tycoon-game, want ook deze games zijn vrij simpel.