Review: Just Cause 4

Just Cause 4 ‘s grootste sensatie bevindt zich in zijn open wereld. Dingen opblazen en onophoudelijk chaos veroorzaken zal het grootste deel van je tijd daar uitmaken, en dat is zeker leuk. Als je hoofdreden voor het spelen van videogames is om veel plezier te hebben, nodigt Just Cause 4 je uit om je hersenen uit te zetten en precies dat te doen. Of Just Cause 4 een succes is, lees je in deze recensie.

Het creëren van duizelingwekkende, vurige spektakels, voertuigen en vijanden kan vermakelijk en hilarisch zijn. Als je geniet van over-the-top stunts en pure chaos, levert Just Cause 4 zeker wat je graag wilt. Maar nadat het puin is bezweken door de symfonie van explosies, voelt Just Cause 4 wat gewoontjes aan. De basis van zijn wereld laat veel wensen over en het doet heel weinig om zich te onderscheiden van zijn voorganger . Het is een avontuur dat af en toe sprankelende momenten kan hebben, maar worstelt om volledig te ontbranden.

Rico Rodriguez bekleed opnieuw zijn rol als een duizendpoot die in staat is om zowel over bergketens te glijden en een vijandige helikopter naar een vijandelijke tank te leiden. Aanvankelijk leek het erop dat Solis, het fictieve Zuid-Amerikaanse land, een aangrijpend verhaal kon koesteren voor onze onfeilbare held. Solis is het thuisland van de Black Hand, de organisatie waarmee Rico in eerdere delen ruzie heeft gemaakt. Bovendien werd al snel duidelijk dat de vader van Rico aan de Black Hand was verbonden.

Solis heeft vaak enorme weersveranderingen, wat een perfect excuus is om te parachutespringen, glijden en je een weg door de kaart te worstelen. Gezien het feit dat voertuigen buiten helikopters en vliegtuigen nog steeds stijf aanvoelen en in het algemeen niet reageren, is het geweldig dat alle drie de belangrijkste gadgets van Rico vanaf het begin zijn ontgrendeld.

Cutscenes zijn schaars en de scenario’s verrassen zelden. Het enige constante plezier dat overblijft is echter de houding van Rico. Hij is een grappige, charismatische kerel die helpt om een ​​glimlach op je gezicht te houden, zelfs als het verhaal niet helemaal meewerkt zoals verwacht. Hoewel het bekend is dat de serie geen sterke nadruk op storytelling heeft, is het jammer een spek te spelen die opnieuw de nodige verhalende elementen niet weet te leveren.

Het onderdrukken van de onderdrukkende regel is het algemene doel van Just Cause 4 en gaat hand in hand met zijn missiestructuur. Rico moet een leger samenstellen dat de Zwarte Hand aankan. Om dat te doen, moet je troepen rekruteren over de ruime kaart, die netjes is gescheiden in regio’s. De loop volgt een vrij standaard progressie. Je kunt je bereik uitbreiden door vijandelijke bolwerken te veroveren. Vervolgens verplaats je op het kaartscherm je troepen naar de regio, die dan nieuwe items en missies ontgrendelen.

Hoewel je een leger aan het bouwen bent, komt hier helaas niet veel tactiek bij kijken. Je neemt geen strategische beslissingen tijdens je verovering. De territoriale uitbreiding werkt gewoon als een middel om de missies te besturen, hoewel je nog steeds enige vrijheid hebt om te beslissen welke missie de volgende is. De missies zelf vertrouwen nog steeds te veel op het hacken van consoles en het vernietigen van meerdere infrastructuurpunten. Nadat je ongeveer tien uur aan missies hebt gespeeld, heb je waarschijnlijk alles gezien in termen van objectieve variatie.

De missies verschillen soms niet veel van elkaar, desondanks is er nog steeds plezier te beleven wanneer je voor de vijfde keer een set consoles hackt. Rico’s gadgets zijn de echte reden om door te gaan. Net als Just Cause 3 beschik je over een parachute, een wingsuit en een grijper, die je allemaal goed kunt gebruiken terwijl je door de missies gaat. Het trio van gadgets valt het meest op in tijdgevoelige missies. Soms wordt je gevraagd om meerdere consoles te ontgrendelen of om te voorkomen dat talloze bommen in een korte tijd ontploffen. Zonder jouw gadgets te gebruiken, is het eenvoudigweg onmogelijk om de grond te dekken die nodig is om al deze acties binnen de toegewezen tijd uit te voeren.

De gadgets maken gevechten ook spannend, omdat je grapple kan worden gebruikt om vijanden de lucht in te sturen, ze in exploderende vaten te gooien of zelfs vast te maken aan een auto die van een klif af rijdt. Deze keer heeft de grijper drie unieke uitrustingen: het standaard oprolmechanisme, verwoestende straalbuizen en grijpers met een ballon die voorwerpen van de grond tillen. Alleen het oprolmechanisme is echt nodig om missies te voltooien, maar de andere twee kunnen je helpen je eigen plezier te creëren.

Tijdens het spelen van de game, had ik vaak het gevoel dat ik alleen in de wereld van Solis was. Als je een burger overrijdt met een auto, zullen ze gillen, maar de mensen om hen heen zullen hun eigen gang gaan. Als je verschillende gebouwen opblaast, doen de mensen die in het gebouw in de buurt van het wrak hangen vaak alsof er niets aan de hand is. De mensen van Solis bestaan, maar net niet. Het gevoel de enige persoon te zijn met een puls wordt versterkt door de vijanden, een leger van duizenden die je niet konden raken, zelfs als je hun geweren op hen richtte. Echt, je kunt een belachelijke hoeveelheid schade absorberen. Zoveel zelfs dat ik meer dan een minuut op dezelfde plek kon blijven staan ​​toen meerdere vijanden op me schoten en een andere dag parachuteerden. Geweervuur ​​komt vanuit alle richtingen op je neer, maar je voelt je nooit echt bedreigd. Rico is in principe onverwoestbaar en alles op je pad kan gemakkelijk terzijde worden geschoven.

Just Cause 4 biedt een explosieve hoeveelheid plezier dankzij het arsenaal aan trucs van Rico, maar lijkt te veel op Just Cause 3 . Als je op zoek bent naar een open wereldspeeltuin om in te puffen, biedt Just Cause 4 daar een mooie ruimte voor. Helaas is het niet veel meer dan plezier op oppervlakteniveau.

7/10
7/10
  • Gameplay - 7/10