Home » Review: KAKU: Ancient Seal

Review: KAKU: Ancient Seal

Toen ik KAKU: Ancient Seal voor het eerst zag, werd ik meteen enthousiast. De gameplay deed me denken aan enkele van mijn favoriete games zoals Breath of the Wild.

Hoewel Kaku een indie game is met een kleiner budget wil ik niet te veel verwachten, maar ik was aangenaam verrast door de kwaliteit van deze game, die je al voor minder dan 25 euro kunt aanschaffen. In deze review leg ik uit waarom *KAKU: Ancient Seal* een aanrader is.

Je speelt als Kaku, een jongen die in de wildernis leeft. Tijdens zijn zoektocht naar een vliegende piglet belandt hij onverwacht in een profetie. Als uitverkorene moet hij de wereld herstellen door elemental souls te herenigen en zo een oude calamiteit te verslaan. Het verhaal is eenvoudig te volgen en geeft duidelijk aan wat er speelt wat de game toegankelijker maakt dan bijvoorbeeld Breath of the Wild. Het is goed opgebouwd met sterke cutscenes en personages die diepgang aan het verhaal geven.

Het verhaal brengt je naar verschillende elementaire werelden waar je ruïnes kunt verkennen en puzzels kunt oplossen en schatten kunt verzamelen. Soms vind je materialen om je personage te verbeteren en soms ontdek je uitrusting met unieke perks. De puzzels zijn niet bijzonder moeilijk maar ze zijn divers genoeg om het verkennen interessant te houden.

Wat de gevechten en karakterontwikkeling betreft is de game goed in elkaar gezet. De gevechten beginnen redelijk standaard maar je krijgt al snel toegang tot uitgebreide skill trees waarmee je je speelstijl kunt aanpassen. Of je nu meer met combo’s of met elementaire aanvallen wilt werken de diversiteit aan vijanden zorgt ervoor dat je moet experimenteren omdat niet elke aanval tegen elke vijand werkt.

Tijdens je avontuur leer je nieuwe vaardigheden via een uitgebreide vaardighedenboom. Aanvankelijk kan dit overweldigend zijn maar naarmate je verder speelt kun je je speelstijl aanpassen. Het verslaan van vijanden of het nu kleine vijanden of bazen zijn is bevredigend. Je kunt standaard combo-aanvallen uitbreiden met extra aanvallen en experimenteren met elementaire aanvallen afhankelijk van de zwakheden van je tegenstanders.

Daarnaast leer je veel vaardigheden die je helpen om gemakkelijk door de omgevingen te navigeren. Het gebruik van je vliegende piglet om bijvoorbeeld over water te lopen is bijzonder leuk. De mogelijkheden zijn enorm en geven je een gevoel van vrijheid vergelijkbaar met wat je in Zelda ervaart.

Helaas heeft de game prestatieproblemen. De cutscenes en overgangen tussen scènes hebben vaak flinke haperingen. Hoewel de game in early access is uitgebracht en de meeste oorspronkelijke problemen zijn verholpen zijn deze haperingen nog steeds aanwezig. Het maakt de game niet onspeelbaar, maar het vermindert wel het speelplezier

KAKU: Ancient Seal is een uitstekend opgebouwde game. Het gevechtssysteem is gevarieerd en hoewel je sommige uitdagingen kunt omzeilen met weinig moeite, zijn de mechanics het waard om te verkennen. De wereld is levendig en kleurrijk, wat het verkennen leuk maakt. De humor in het spel komt goed tot zijn recht met leuke animaties en gesprekken. Ondanks de prestatieproblemen is de game een kort maar krachtige ervaring die je in ongeveer negen uur kunt uitspelen. Als je niet veel tijd hebt om te gamen, is deze game zeker de moeite waard.
7

0 0