Review: Kingdom Hearts III

Dertien jaar, enkele spin-offs en twee generaties later, komt het derde deel van Kingdom Hearts eindelijk uit. Na jaren van anticipatie, leveren Tetsuya Nomura en zijn team het hoofdstuk dat het gevecht van Sora en zijn metgezellen tegen Xehanort beëindigt. Zal Kingdom Hearts III na zoveel jaren van anticiperen en vijf jaar ontwikkeling in staat zijn om alle dromen van zijn fans te bevredigen? Je leest het in deze recensie.

Met de verantwoordelijkheid om een ​​aantal vragen te beantwoorden die resteren na het uitbrengen van bijna tien franchisetitels, geeft Kingdom Hearts III op een groot deel van de vragen een antwoord. Hiermee zullen veel fans tevreden zijn, zelfs als het de gebruikelijke struikelblokken presenteert met het verhaal en de dialogen. En bereid je voor, want de game heeft een overmaat aan tussenfilmpjes die vaak de gameplay onderbreken, soms om het verhaal van de Disney-werelden te vertellen en soms om de verschillende plots in de serie op te lossen.

Als je geen fan bent van Kingdom Hearts en de serie via deze game wilt ontmoeten, veel succes. Hoewel het spel mensen ondersteunt die zich niet bewust zijn van de franchise of zich niet alle details van het verhaal herinneren, zijn er constante verwijzingen naar gebeurtenissen en personages uit het verleden die het erg moeilijk maken om bij te houden als je niet alle voorgaande titels hebt gespeeld. Ja, zelfs Re: Coded en χ Back Cover spelen een belangrijke rol in het overkoepelende verhaal.

In Kingdom Hearts III reist hoofdpersonage Sora samen met zijn vrienden Donald Duck en Goofy naar verschillende werelden om daar te helpen en sterker te worden. Als Sora sterk genoeg is, kan hij namelijk het grote kwaad verslaan. De werelden komen regelrecht uit bekende films van Disney en Pixar, zoals Hercules, Pirates of the Caribbean, Frozen, Tangled, Toy Story en Big Hero 6. De zorg die in deze werelden gaat is indrukwekkend. Soms lijkt het net alsof de animatiefilms aanstaan, want zo goed ziet Kingdom Hearts III eruit. Ook spreken de stemacteurs uit de films de stemmen in voor de game, of zijn er geschikte vervangers gevonden.

De gameplay voelt erg goed aan. De reeks is nooit bang geweest om te spelen met verschillende gameplaymechanismen te experimenteren. Het is echter pas in Kingdom Hearts III dat Square Enix er in slaagt om dat bij ieder stukje gameplay goed te doen. Dat is niet alleen een opzienbarende prestatie, maar ook enorm leuk om mee te spelen.

Gevechten hebben een geoptimaliseerde aanpassingssysteem, waardoor Sora drie ‘keyblades’ kan meenemen. Elk hiervan biedt unieke vaardigheden en verschillende wapentransformaties. Een keyblade verandert in een vernietigende hamer om alles kapot te slaan, terwijl een andere in een dodelijke jojo verandert. Alle wapens hebben bovendien een unieke speciale aanval, die enorm veel schade doet aan nabije vijanden. Keyblades kunnen ook geüpgraded worden met verschillende voorwerpen, waardoor je favorieten niet nutteloos worden tegen sterkere vijanden verder in het verhaal.

Kingdom Hearts III ziet er prachtig uit. Square Enix is al vroeg tijdens de ontwikkeling van de game overgeschakeld van zijn eigen Luminous-engine naar de populaire Unreal Engine 4. En dat is te zien. De game heeft erg hoge visuele prestaties die verbluffende variaties van stijlen op het scherm tovert. Het verkennen van de openwereld van Pirates of the Caribbean en de besneeuwde bergen van Frozen is een lust voor het oog.

Het werk dat Square Enix in iedere wereld heeft gestopt is lovenswaardig. levendige bossen van Rapunzel, de metropool in Big Hero 6 of het iconische Twilight Town. Zelfs na het uitspelen biedt het met verwondering verkennen van de werelden, het uitproberen van alle mini-games, vinden van verborgen schatten en de aantrekkingskracht van optionele missies vele extra uren van pure vreugde.

Al met al is Kingdom Hearts III zeker het wachten waard. De game is een achtbaan van emoties, spektakel en verwondering. Daarnaast bevat de game een uniek en pakkend verhaal, interessante werelden en leuke personages. Daarbij is de gameplay gewoon om te genieten. Het is een spel voor nieuwkomers en trouwe fans. Een ding is zeker: Kingdom Hearts III is een meesterwerk.

10/10
10/10
  • Gameplay - 10/10