Home » Review: Kingdom Hearts Integrum Masterpiece (Steam)

Review: Kingdom Hearts Integrum Masterpiece (Steam)

Kingdom Hearts Integrum Masterpiece biedt een complete ervaring van een serie die veel mensen, inclusief mij, in hun hart gesloten hebben.

De combinatie van nostalgie, nieuwe kansen om de serie te herontdekken, en de uitstekende prestaties op het Steam Deck maken dit een geweldige gelegenheid voor zowel oude als nieuwe fans. De meeste gamers hebben op de lange termijn wel een paar series die emotioneel meer met hen resoneren dan de rest, series die er altijd voor hen zijn geweest in moeilijke tijden.

Voor mij is Kingdom Hearts de serie die deze rol vervult. Ik herinner me nog goed hoe ik als emotionele tiener in tranen uitbarstte aan het einde van de eerste game, en hoe ik het vervolg in één ruk door speelde terwijl ik me voorbereidde op een wiskunde-examen. Er is geen andere serie waarvan de muziek me zo diep raakt of waarvan ik meer tijd heb besteed aan het kijken naar andere mensen die de games spelen op Twitch. Hoewel de meeste van deze prachtige games inmiddels zijn geport en opnieuw uitgebracht op diverse consoles, hadden de Steam-gebruikers nog geen kans om van de serie te genieten. Maar dat is nu veranderd, dankzij Kingdom Hearts Integrum Masterpiece.

Voor degenen die de afgelopen decennia onder een steen hebben geleefd: Kingdom Hearts is een serie die in de kern het avontuur volgt van Sora, een dappere jonge jongen die ervan droomt om de wereld buiten zijn kleine eilandhuis te verkennen. Zijn droom komt uit wanneer hij wordt gekozen door de iconische Keyblade om de Heartless te bestrijden, monsters die werelden vernietigen. Samen met zijn Disney-vrienden Donald en Goofy strijdt Sora tegen verschillende bedreigingen en avonturen door een rijke verzameling werelden, met een verhaal dat spanning, avontuur en emotie biedt.

Een van de unieke kenmerken van de Kingdom Hearts-serie is de crossover van Disney- en Final Fantasy-werelden. Er zijn geen andere spellen waarin je op een moment tegen Cloud vecht in Olympus Coliseum uit Hercules en op een ander moment een liedje zingt met Ariel uit De Kleine Zeemeermin. Deze nostalgische multiversum-omgeving maakt Kingdom Hearts tot een RPG-ervaring met de meest spannende werelden om te verkennen.

Kingdom Hearts Integrum Masterpiece bevat een uitgebreide bundel van spellen die fans van de serie zullen kennen. De collectie bestaat uit drie hoofdspellen met hun DLC’s: Kingdom Hearts 1, Kingdom Hearts 2, en Kingdom Hearts 3. Daarnaast bevat het de games Chain of Memories, Birth by Sleep, Dream Drop Distance, en 0.2: Birth by Sleep – A Fragmentary Passage. Er zijn ook drie films die de verhalen van deze games vertellen en de details bieden die je misschien hebt gemist. Deze bundel bevat werkelijk alles wat je nodig hebt om de volledige Kingdom Hearts-ervaring te doorleven en is perfect speelbaar op het Steam Deck.

Wat deze collectie extra speciaal maakt, is dat Kingdom Hearts Integrum Masterpiece nu beschikbaar is op Steam en volledig ondersteund wordt door het Steam Deck. Het spelen van een van mijn favoriete game-series op mijn favoriete handheld is werkelijk een droom die uitkomt. Het loopt vrijwel perfect op het Steam Deck, met Kingdom Hearts III die 60 fps haalt (en 30 fps voor de tussenfilmpjes), wat de ervaring bijna naadloos maakt.

Hoewel de opwinding om mijn favoriete serie opnieuw te spelen op Steam Deck groot is, moet ik ook de weinige negatieve aspecten van Kingdom Hearts Integrum Masterpiece belichten. Niet alle spellen in de collectie zijn even goed geremasterd. Sommige van de oudere games in de serie hebben qua flow en feel niet de kwaliteit van de latere, verbeterde titels. Zelfs geremasterd zullen ze er niet zo verbluffend uitzien als de beste games in de serie, wat wellicht een punt van kritiek kan zijn voor nieuwkomers.

Kingdom Hearts Integrum Masterpiece is de perfecte manier om een serie te ervaren die essentieel is voor fans van RPG’s en/of Mickey Mouse. De ondersteuning voor Steam Deck maakt het nu mogelijk om deze games in de toekomst te spelen, en met honderden uren aan inhoud biedt deze bundel absoluut veel waar voor je geld. Of je nu een trouwe fan bent die terugkeert naar een geliefde serie of een nieuwkomer die deze wereld wil ontdekken, dit is een must-have voor iedereen die van RPG’s en Disney houdt.
9

0 0