Review: Left Alive

Left Alive biedt een hele reeks innovatieve en creatieve ideeën, maar een groot aantal technische en gameplay zwakke plekken weerhouden het van grootsheid of zelfs middelmatigheid.

De Front Mission serie was een cult tactische RPG serie over gigantische robots die tot de dood vochten in een wereld vol met politieke conflicten. De spellen waren massaal populair in Japan, maar hebben nooit een sterke basis gevonden in de Verenigde Staten, maar het laatste decennium was niet vriendelijk voor de ooit zo vereerde franchise. De laatste inzending in de serie, Front Mission Evolved 2010 was een kritieke en commerciële mislukking en de serie ging in winterslaap tot nu toe.

Met Left Alive wil Square Enix de franchise een geheel nieuwe richting geven. In Left Alive verandert het perspectief van de piloten achter de besturing van gigantische mechas genaamd Wanzers naar de POV van soldaten op de grond in een slagveld gedomineerd door gigantische robots.

Op papier klinkt Left Alive veelbelovend en naarmate het spel begint zijn de eerste indrukken positief. De openingsscènes bieden een gezonde dosis karakterisering en politieke intriges, zelfs als de Engelse stem slechts op zijn best redelijk is. Het aanvankelijk speelbare personage Mikhail is een klassieke knappe jongen met perfect haar en een jeugdige naïviteit. Daarbij is het energieniveau hoog wanneer de controle uiteindelijk aan de speler wordt overgedragen.

Left Alive heeft een heleboel unieke en innovatieve ideeën om een draai te geven aan de stealth van de sandbox gepopulariseerde game Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Het spel stimuleert herspeelbaarheid met vertakkende verhaallijnen, afhankelijk van hoe snel de speler kerndoelen voltooit, dialoogkeuzes tijden tussenfilmpjes en optionele bijverdiensten die kunnen worden aangepakt of genegeerd. Left Alive heeft een robuuste New Game Plus modus die is gebaseerd op het idee dat de speler steeds meer van het spel kan afmaken bij volgende playthroughs. Helaas vind ik het al moeilijk om het spel slechts een keer af te maken, laat staan meerdere keren.

Voor alle goede ideeën die Left Alive naar voren brengt, faalt het fundamenteel op de basis mechanics. Op zijn best lijkt Left Alive vaag op een fractie van de grootsheid van zijn voor de hand liggende voorloper, Metal Gear Solid V. Op vrijwel alle andere tijden is het spel een puinhoop van slechte controls, gebroken A.I. en verwarrend levelontwerp. Levels  lijken op sandboxes van redelijk formaat.

Afbeeldingsresultaat voor left alive

Hoewel het spel spelers vaker in shootouts dwingt dan zou moeten is vechten van niet van belang, omdat je stiekem rond een bezeten stad moet sluipen. Helaas zijn de stealth mechanics pijnlijk verouderd en niet op een charmante nostalgische manier. De meeste doelstellingen zijn simpelweg van het ene punt naar het andere gaan terwijl je onderweg zoveel mogelijk grondstoffen ophaalt. Het afleiden van vijanden door lege blikjes en flessen te gooien werkt goed genoeg , hoewel het nauwelijks geïnspireerd is in 2019, en toch vond ik mezelf nog steeds verbaasd dat het gooien van een object om vijanden weg te laten kijken in dit spel werkte.

Afbeeldingsresultaat voor left alive

Left Alive is een monument voor verspilde mogelijkheden. Er zijn zoveel goede ideeën hier, van de dialoogkeuzes tot het kunstontwerp en de overlevingsfocus die Left Alive de bron heeft om een goeie Battle Royale game te maken. Helaas wordt elk positief element volledig verspild aan een gameplay basis die nauwelijks bespeelbaar is en absoluut geen verdiensten heeft. Op een fundamenteel gameplay niveau is er niets in Left Alive dat vijftien jaar geleden nog niet twee keer zo goed werd gedaan. In de huidige vorm is Left Alive een ramp die niemand kan worden aangeraden.

Hoewel het idee van Left Alive erg sterk is, ben ik best teleurgesteld in de game. Ik had erg veel moeite om deze game door te spelen, omdat ik er gewoon niet van kon genieten.

5.5/10
5.5/10