Review: Madden NFL 19

Madden NFL 19, een football game wat als sinds 1988 vreugde en frustraties los maakt bij de mensen die het spelen. Trip Hawkins is de oprichter van Electronic Arts en bedacht de serie. In 1984 ging hij naar pro football-speler John Madden om zijn kennis en expertise over de sport te delen met Hawkins. Madden wilde graag dat de game zo realistisch mogelijk zou worden, waardoor de eerste game genaamd John Madden Football pas laat uitkwam, namelijk in 1988. Sindsdien brengt Electronic Arts jaarlijks een game in de serie uit. In 1993 toen Electronic Arts rechten kreeg om echte NFL-spelers en teams te gebruiken veranderde ze ook de naam van de game naam naar Madden NFL.

Sinds 10 augustus is Madden NFL 19 uit. Ik kreeg de de kans om de game te spelen om zo er een aantal dingen over te vertellen. Tijdens het spelen heb ik op bepaalde punten gelet. Deze ga ik verder verwoorden en ga een score aan vastknopen. Dit levert uiteindelijk een cijfer van een tot tien op, met tien als hoogste rating. De punten waar ik op heb gelet zijn: gameplay, graphics, geluid en replay value.

Voordat je begint met spelen krijg je een keuzemenu waarin je een team kiest. Ik koos voor de Redskins uit Washington, omdat dit mij gelijk deed denken aan de South Park-aflevering genaamd Go Fund Yourself. Toen ik eenmaal begon met spelen kreeg ik het snel naar mijn zin. De korte maar intense seconden dat je de bal hebt zijn genoeg om een flinke competitieve wedstrijd met vrienden of online te spelen. Het fijne aan de game is dat je zowel online als offline kan spelen door de voortgang van de single player storyline uit Madden NFL 18 genaamd Longshot. Hier volg je twee vrienden genaamd Colt Cruise en Devin Wade die hun droom om in de NFL te spelen werkelijkheid proberen te maken. Longshot functioneert tevens als een tutorial voor mensen die nieuw zijn in de NFL-wereld. Dit is wel aan te raden omdat als je net zoals ik niet bekend bent in de wereld van football je anders vrij veel informatie en actie voorgeschoteld krijgt waar je tijd voor moet nemen om het uit te vogelen, wat je niet echt gauw krijg in een spel waarbij alles eigenlijk seconden werk is.

De graphics vind ik vrij helder. Er is veel aandacht besteed aan de details van de spelers en hun uniformen, zo zijn logo’s heel duidelijk en soms zie je zelfs aderen lopen over de armen van de spelers. Ook hebben de makers aandacht besteed aan het zweet wat duidelijk te zien is op de spelers, dit geeft een meer realistische omgeving en maakt het spelen toch net wat leuker. Het publiek heeft is van mindere kwaliteit maar dat valt niet echt op aangezien je vrijwel altijd op de bal en de spelers let. De cutscenes en overgangen van game naar replay zijn zeer duidelijk en zien eruit alsof je een echte wedstrijd op TV aan het kijken bent.

Een groot nadeel vind ik wel dat spelers vaak in of door elkaar glitchen wat de echtheid er wel flink uithaalt. Ik krijg hierdoor het idee dat ze moeite hebben met het uitlijnen van de lichamen, of het simpelweg gewoon niet uitmaakt.

Het geluid is helder en verstaanbaar. Het commentaar wat tijdens wedstrijden gegeven wordt is goed te verstaan en er zitten nauwelijks tot geen vertragingen tussen. De muziek die onder andere in het menu afgespeeld wordt is ook vrij helder en er zitten vrij recente en bekende nummers tussen wat voor mij een aangename verrassing was. Na een tijdje heb ik een koptelefoon opgezet. Toen ik dat eenmaal had gedaan leek het net alsof ik naar een echte wedstrijd aan het kijken was, omdat het geluid van het publiek duidelijk aanwezig was maar het niet te overheersend is wat het spelen belemmerd.

Tot slotte het in mijn ogen belangrijkste aspect, de replay value. Hoe graag en hoe lang kan en wil ik deze game nog spelen voordat ik er klaar mee ben of het uit de tijd is. Als je een echte fan van football bent dan is deze game zeker een aanrader en heeft het ook een hoge replay value. Het is erg leuk om met vrienden of in je eentje te spelen tegen een andere team of de computer zelf, wat genoeg afwisseling geeft om het een zekere tijd te spelen. Er is wel een nadeel en dat is zoals met vrijwel elke sport game dat er jaarlijks een nieuwe van verschijnt, dit kan nadelig werken omdat er in een jaar veel kan veranderen qua teams en spelers en het zo aantrekkelijker is om de nieuwe game te spelen in plaats van zijn voorganger.

Madden NFL 19 is nu verkrijgbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en PC.

Het is een zeer aantrekkelijke game waar je waar voor je geld van krijgt als je interesse hebt in football. De game biedt mogelijkheden voor een oneindig aantal wedstrijden, tegenstanders en natuurlijk plezier. Wel raad ik voor de nieuwkomers aan om eerst de tutorial goed door te spelen en de aandacht er goed bij te houden. Dit oomdat het een spel is waarbij je snel moet handelen en als je de regels en knoppen niet kent verlies je al snel. Kortom, ik zal deze game vaker gaan spelen en er zeker een paar ego strelende-overwinningen uit weten te halen.

7.5/10
7.5/10
  • Gameplay - 7/10