Review: Mario Tennis Aces

Tot de dag van vandaag heeft elke Nintendo-console een Mario Tennis-game gekregen.  Ook nu is Mario weer te vinden op de tennisbaan in de nieuwe Switch-game Mario Tennis Aces. Voor het eerst sinds jaren is er weer een verhaal om te doorlopen. Daarnaast bevat de game ook de nodige multiplayermodus. Hoe dit uitpakt lees je in deze recensie.

Mario Tennis Aces verschijnt drie jaar na de release van Mario Tennis: Ultra Smash. Deze game ontving gemengde reacties, met name omdat de game weinig inhoud bood. Gelukkig maakt Nintendo dit goed met Mario Tennis Aces, want de game heeft veel te bieden.

Zo bevat de game een verhalende modus, die voor het laatst te vinden was in Mario Power Tennis voor de GameBoy Advance. De verhalende modus van Mario Tennis Aces heeft de gesnorde loodgieter Mario in de hoofdrol. Het verhaal is simpel: Wario en Waluigi zijn betoverd door een speciale racket en hebben Luigi ontvoerd. Om Luigi te redden moet Mario verschillende Power Stones verzamelen en daarmee een speciaal racket bemachtigen.

De Power Stones verzamel je door van level naar level te gaan en verschillende missies te voltooien. Telkens als je een verschillend werelddeel voltooit, speel je een nieuw racket vrij. Deze rackets hebben verder geen speciale functies, maar ze worden wel steeds sterker. Dit komt vooral van pas bij de eindbazen.

Het verhaal is een leuke toevoeging, maar het dient vooral als een grote tutorial om de basis van de game onder de knie te krijgen. Zo leer je hoe je verschillende soorten slagen moet uitvoeren en hoe je deze het beste kunt plaatsen. Daarnaast leer je ook om zo goed mogelijk de bal over te tikken door middel van zogeheten rally’s waarin je een bepaald aantal slagen moet volhouden.

De verschillende missies worden gedurende het verhaal een aantal keer herhaald. Dit komt soms wat vervelend over omdat je soms het idee krijgt dat je steeds het zelfde aan het doen bent. Het komt ook een beetje ongeïnspireerd over.

Daarnaast duurt het laden van levels wat lang. Dit is soms erg vervelend omdat je dan lang moet wachten voordat je weer verder kunt spelen. Maar dit mag natuurlijk niet de pret drukken.

De game is speelbaar op verschillende manieren. Zo kan je de game spelen met de standaardbesturing via de knoppen, maar is er ook een zogeheten Swing-modus. Bij deze modus gebruik je de Joy Cons van de Switch als rackets, deze registeren de bewegingen die je maakt en vertaalt deze naar slagen in het spel. De Swing-modus is een leuke toevoeging, maar in de praktijk speelt het een stuk minder nauwkeurig dan met de standaardbesturing.

De multiplayermodus is waar Mario Tennis Aces echt schittert. De game biedt de mogelijkheid om zowel offline als online tegen elkaar te tennissen. Zo kan er een-tegen-een worden getennist of kan er een potje twee-tegen-twee worden gespeeld.

Online neem je het op tegen spelers over de hele wereld. In de onlinemodus kun je ervoor kiezen om een potje te spelen tegen iemand of om een heel toernooi van vijf potjes te gaan spelen. Tijdens het spelen van deze potjes verdien je punten. Hoe verder je in het toernooi komt, des te meer punten je krijgt. Het puntenaantal bepaald je positie op de maandelijkse ranglijst van het spel.

De online potjes zijn een stuk tactischer dan het verhaal. Zo moet je beter in kunnen schatten wat je tegenstander gaat doen om zo de juiste ballen en slagen in te zetten. Het is immers geen computer met een bepaald patroon waar je het tegen opneemt.

Helaas bevat de multiplayermodus geen skill cap. Dit zorgt ervoor dat een beginnende speler het misschien moet opnemen tegen een meer ervaren speler. Hierdoor kan de onlinemodus erg moeilijk maar ook weer makkelijk zijn.

Al met al is Mario Tennis Aces de meest complete tennisgame van de Mario-reeks. Zo is de verhalende modus een leuke toevoeging, maar deze voelt soms wat repetitief aan. Daarnaast is de multiplayermodus erg leuk. Het spelen van toernooien en het verdienen van punten zorgt ervoor dat je de game steeds wilt blijven spelen om hoger in de ranglijsten te komen. Helaas ontbreekt er een skill cap, waardoor je het soms op moet nemen tegen mensen die beter of slechter zijn dan jij. De laadtijden zijn soms wat aan de lange kant, maar dat mag zeer zeker de pret niet drukken. Mario Tennis Aces is de beste tennisgame van Mario en een goede toevoeging aan de lijst van competitieve games van Nintendo.

8.5/10
8.5/10
    9/10