Review: Marvel’s Spider Man

Twee jaar geleden werd tijdens de E3 aangekondigd dat Insomniac Games bezig was met een nieuwe Spider-Man-game. Vanaf het moment dat de eerste gameplaybeelden werden getoond, keken veel gamers uit naar de game. Nu de game in de winkel ligt kunnen wij eigenlijk maar een ding concluderen: Spider-Man is op dit moment een van de beste superheldengames ooit. Waarom? Dat lees je in deze recensie.

De game staat los van de films. Er is voor gekozen om een iets minder voor de hand liggend verhaal te vertellen. Meestal gaat het om het begin en hoe Peter Parker Spider-Man werd. In dit geval zijn we een paar jaar verder. Peter is bijna afgestudeerd, staat al een paar jaar bekend als een echte held voor de stad en heeft de politie als zijn vriend. Hierdoor begint de game gelijk goed. Je mag meteen in actie komen en het opnemen tegen niemand anders dan Kingpin. Je zit direct midden in de actie, terwijl tegelijkertijd duidelijk wordt uitgelegd hoe alles werkt.

Het moment dat je naar buiten gaat en New York kunt gaan verkennen is fenomenaal. Je springt van het gebouw af en begint vanaf dat moment te webslingeren. En man, wat voelt dat enorm goed. Het is een systeem waarvoor je er gelijk in zit en zonder problemen over de straten van New York vliegt. Op een gegeven moment krijg je de mogelijkheid om via fast-travel snel naar een ander punt te gaan, maar in de praktijk vond ik het heerlijk om gewoon te blijven webslingeren.

Dat neemt niet weg dat het hoofdverhaal goed is. Naast Spider-Man zijn er een hoop andere toffe personages. Mary Jane en Aunt May zijn uitstekend neergezet en het is fijn om een bondgenoot te hebben bij de politie. Ook de verschillende superschurken die je tegenkomt zijn sterk en zorgt er voor dat elk stapje dat je in het hoofdverhaal zet je voldoening geeft.

Buiten dit is er genoeg te doen. Zo verdien je vaardigheidspunten voor alles wat je doet en daarmee ga je in levels omhoog. Naast dat je dan meer kracht en health verdient, krijg je ook een skillpoint om Spidey te verbeteren. Verder zijn er diverse zij-opdrachten. Als je die voltooit, dan krijg je tokens en daarmee kun je nieuwe outfits kopen of je bestaande gadgets verbeteren. En dan heb je tot slot ook nog de ietwat uitgebreidere zijmissies.

Door een hoger level te bereiken krijg je punten die je spendeert aan drie skill trees die neerkomen op ‘Innovator’, ‘Verdediger’ en ‘Webslingeraar’. Maar naast die punten kun je dus ook tokens verdienen om nieuwe of verbeterde gadgets te kopen of andere Spider-Man-pakken.

In totaal zijn er 27 pakken vrij te spelen, waarvan sommige ronduit bizar te noemen zijn. Veel van de pakken zijn gebaseerd op comics en voor Marvel fans een feest der herkenning. Leuk is dat je niet te weten komt welke dat zijn tot je het benodigde level hebt behaald, dus dat motiveert nog eens extra om je beste beentje voor te zetten buiten het hoofdverhaal om.

Het vechtsysteem in Spider-Man is heel erg goed. Je kunt gaan knokken, gebruik maken van voorwerpen in de omgevingen om op vijanden te gooien, ze vastplakken met je web-krachten en wanneer zij aanvallen moet je op het juiste moment wegduiken om zo in leven te blijven. Bovendien zijn de vijanden zeer gevarieerd. Snipers schieten je bijna in één keer dood, terwijl je bij andere vijanden onder de benen door moet glijden om ze vervolgens van achteren aan te vallen. Elk gevecht voelt uniek aan.

Al met al is Marvel’s Spider-Man een ijzersterke titel. Imsomniac weet een verrassend en emotioneel over Peter Parker neer te zetten in de prachtige digitale wereld van New York. De bewegingsvrijheid die de game met zich mee brengt gaat nooit vervelen. Van begin tot eind ben je de ultieme superheld in het Marvel-universum.

9.5/10
9.5/10
  • Gameplay - 10/10