Review: Metro Exodus

Tegenwoordig is het lastig om een vervolg succesvol te laten zijn. In de Metro- gameserie, gebaseerd op de boeken van Dmitry Glukhovsky en ontwikkeld door 4A Games, toonde de Metro Last Light- reeks een goede evolutie in vergelijking met de originele Metro 2033. Kan Metro Exodus dit succes naleven en verbeteren? Je leest het in deze recensie.

Metro Exodus volgt het verhaal van Artyom en de andere overlevenden van een nucleaire oorlog, die hun toevlucht zochten in de metrostations van het oude Moskou en koste wat het kost overleven. In de vorige twee games had Artyom te maken met monsterlijke vijanden die waren ontstaan door het resultaat van atoombommen, of het nu gemuteerde monsters waren of overlevende mensen. Exodus start vanaf het punt waar Artyom zijn droom van het verlaten van de ondergrondse ruïnes van Moskou volgt en opnieuw leven op het oppervlak zoekt.

Het begin van de game slaagt erin om het gevoel van eenzaamheid en spanning van de vorige games te laten wederkeren. In Exodus is te zien dat Artyom zich niet vergiste om zich voor te stellen dat er andere overlevenden waren buiten Moskou. Artyom, zijn vrouw Anna en de andere leden van het Orde-squadron nemen een stoomlocomotief in bezit waarmee ze op zoek gaan naar een nieuwe plek om te wonen in een verlaten en gevaarlijk Rusland.

Het verhaal wordt verteld door de reis van de overlevenden op zoek naar hun nieuwe woonplaats. Het verhaal is zelfs beter in vergelijking met eerdere games, met behulp van verschillende evenementen en verrassingen om de interesse van de speler te creëren in het ontdekken van de uitkomst van de verschillende kleinere verhalen en het lot van de hoofdpersonen. Fragmenten als de vangst van Aurora, de toegang tot Yamantau en het schrijnende einde in Dead City behoren tot de beste momenten van de franchise. Aan het einde van het spel en zelfs met twee verschillende finales, is de hele reis compleet, wat bijna een mogelijke uitkomst van de serie in de games aangeeft.

De grootste verandering van Exodus ten opzichte van de vorige spellen is de nieuwe richting in het spelontwerp. Terwijl 2033 en Last Light volledig gebaseerd waren op de claustrofobische gangen van het metrosysteem, hebben we nu een game die open en vrij brede gebieden integreert. Exodus kun je beschouwen als een verhalende game met nog steeds meerdere lineaire delen, maar met de toevoeging van een aantal halfopen gebieden die je ertoe aanzet om elke hoek van de kaart verstandig te verkennen en te doorzoeken.

In aanvulling op de traditionele lineaire missies, geven de meer open gebieden het spel frisheid. Volga, Kaspische en Taiga zijn de breedste gebieden met verschillende optionele doelstellingen in elk. Het toevoegen van deze semi-open kaarten afgewisseld met het traditionele verhaal van de serie werkt fantastisch. Zo ben je bijvoorbeeld niet verplicht om repetitieve of onnodige secundaire missies te spelen, maar kun je de focus leggen op de missies die echt logisch zijn in de wereld van Metro Exodus.

Niets hindert de essentie van Metro. 4A Games heeft uitstekend werk verricht door gebieden van het spel te veranderen om beter in deze stijl te passen, zoals het verlaten van de militair-gebaseerde munitie-economie (die logischerwijze alleen binnen steden in het metrosysteem van Moskou zou werken) door een systeem van middelen en items. Het is nu mogelijk om mechanische en biologische materialen tijdens het spelen te verzamelen dit te gebruiken om spuiten, munitie, molotovs en andere uitrusting voor Artyom te maken.

Resource management is van groot belang om te overleven op het oppervlak van desolaat Rusland. Je bent constant bezig om voorwerpen te verzamelen en de maken. In de hogere moeilijkheidsgraad is het al helemaal een extreme uitdaging, voornamelijk door de beperking van hulpbronnen in de wereld. Het veelvuldig ontbreken van munitie en luchtfilters maakt de gevechten en het looten erg moeilijk.
Het gebruikelijke systeem voor het aanpassen van wapens is enorm uitgebreid. Naast het gebruik van verschillende wapens die je tot je beschikking hebt, kun je ze allemaal aanpassen aan de manier waarop je het best aan het spel gewend bent. Bijvoorbeeld is het mogelijk om een revolver op te pakken en zowel het zicht, de loop en de kolf te verbeteren om het een langeafstandsgeweer te maken. Het verbeteren van de armour, het gasmasker, de batterijgenerator en andere items van Artyom is ook verstandig.

De gameplay van Metro Exodus is vrijwel onveranderd. De stealth gameplay werkt goed. Verstoppen in de schaduw en afleiden van vijanden om een ultiem doel te bereiken is soms essentieel. Soms is frontale actie ook effectief en sommige dingen zijn aangepast. Vijanden zullen zich overgeven als ze zich realiseren dat ze geen enkele kans hebben tegen Artyom, omdat ze zullen proberen te flanken als ze in grotere aantallen zijn. Monsters zijn nog steeds direct en agressief, handelen alleen door instinct en hebben niet veel AI-variatie. Kortom, zowel de stealth als de schietpartij zijn zelfs beter dan ze al waren.

De overgang van de franchise naar de nieuwe generatie was uitstekend. Het gebruik van de kracht van de nieuwe consoles zorgt voor nog mooiere omgevingen in Metro Exodus, zowel voor de halfopen gebieden als voor de traditionele gangen. Volga is een volledig ijzige omgeving met constante klimaatveranderingen. Caspian is praktisch een inspiratie van de films Mad Max, met een brede woestijn. Taiga is een regio van bossen en moerassen waar wildlife het overneemt.

Zowel de uitstekende beeld- en geluidskwaliteit zijn technische hoogtepunten van het spel. De animaties en het uiterlijk van de personages zijn uitstekend en brengen tenslotte meer leven naar de personages. De details van de wereld en de klimaatverandering, plus de dag- en nachtcyclus, geven de game veel meer leven en creëren een fantastische sfeer.

Zeggen dat Metro Exodus de beste is in de Metro- serie is niet overdreven. De enorme verbeteringen zijn opmerkelijk en zorgen voor een fantastische game, zeker in een tijd waarin schietspellen alleen worden herkend door de multiplayer. Een goed verhaal, leuke karakters, uitstekende gameplay en prachtige beelden maken Metro Exodus een van de beste schietspellen van de generatie. In zekere zin brengt Exodus een aangename nostalgie met zich mee en is het een aanrader voor zowel fans van de franchise als liefhebbers van het FPS-genre.

8/10
8/10
    8/10