Review: Middle-Earth: Shadow of War

Middle-Earth: Shadow of War is een Action RPG met veel stealth mogelijkheden. Deze game is het vervolg op de succesvolle game Middle-Earth: Shadow of Mordor, daarom liggen de verwachtingen hoog, maar is de game de naam Middle-Earth waardig? Je leest het in deze review.

In deze game speel je met het personage Talion, een ranger die van origine de Black Gate verdedigde tegen een aanval van Mordor. Door een onverwachtse aanval van Orcs is Talion vermoord, verbonden met de geest van Celebrimbor is hij ‘banished from death’ dit houd in dat Talion niet kan sterven. Celebrimbor is het tweede hoofdpersonage en de maker van de ‘Ring of Power’, verder zorgt Celebrimbor ervoor dat Talion extra krachten krijgt om zijn tegenstanders te kunnen verslaan. Verder zitten er erg veel nieuwe interessante personages in de game en maak je de terugkeer mee van een van de personages uit de vorige game.

Aan het begin van deze game maakt Celebrimbor een nieuwe ring of power om de duistere krachten van Sauron te kunnen verslaan. Al snel wordt Talion gedwongen deze af te staan aan de spin Shelob die Talion hiermee visioenen zal geven over de toekomst. Verder is het verhaal opgesplitst in verschillende verhaallijnen met een rooie draad die er doorheen loopt.

In deze game speel je met het Nemesis-systeem dit houd in dat er sterkere Orcs zijn met een bepaalde titel die jou kunnen bevechten, met elkaar kunnen vechten of tegen monsters gaan vechten om zo hun rank in het leger te verhogen. In de vorige game kon je Orcs voor jou gaan laten vechten, in deze game heb je een bepaald voorwerp nodig om dit te doen terwijl dit in de vorige game kon zonder dat voorwerp. Dit is de grootste continuïteits-fout in de game.

Wanneer je Orcs voor jou laat vechten infiltreer je eigenlijk hun leger en kan je uiteindelijk het fort proberen over te nemen om zo het hele gebied van jou te maken. Dit doe je door de overlord in het fort te verslaan en die te vervangen met een van je eigen Orcs. Elke Orc met een hoge functie zoals captain heeft ook zijn eigen persoonlijkheid. In de vorige game leek elke Orc bijna dezelfde persoonlijkheid te hebben, maar in deze game is dat verbeterd door Orcs bijvoorbeeld de vaardigheid ‘Blood Brothers’ te geven, hierdoor schieten captains andere captains te hulp als ze broers zijn.

De wereld in deze game komt erg tot leven, dit komt doordat je erg veel verschillende grote open worlds hebt waar je op ontdekkingsreis kan gaan. Hier een paar redenen waarom je dat zal doen:

• De overlord is van een andere tribe, dit houd in dat de omgeving zich aanpast aan die tribe. Wanneer een overlord in een tribe zit die met dieren te maken hebben zie je bijvoorbeeld meer caragors.
  • De natuur is overal anders, hierdoor zie je hoe Mordor er uit kan zien op verschillende plekken en zie je bijvoorbeeld dat Mordor niet helemaal dood is (zoals in mijn eerdere visie) maar dat er ook groene en levende gedeeltes kunnen zijn in Mordor.

De combat en de stealth zijn erg goed uitgewerkt, verschillende tegenstanders moet je op verschillende manieren bevechten. Soms is het ook bijna onmogelijk om te winnen en moet je eerst bepaalde upgrades halen in in de skill tree om je tegenstander te kunnen verslaan. Celebrimbor helpt je tijdens combat en stealth erg met speciale krachten zoals de tijd vertragen zodat je veel pijlen kan schieten voor je wordt aangevallen of door bijvoorbeeld naar een Orc toe te teleporteren om hem te vermoorden of om een afstand op een snelle manier of te leggen. En vergeet niet de geweldige bossfights waarin je andere vechtstijlen moet gebruiken dan normaal waardoor je door spanning op het puntje van je stoel zit.

De graphics zijn erg mooi, al vind ik wel dat er een te groot verschil zit in de kwaliteit van de filmpjes en de echte gameplay. Het is logisch dat de filmpjes mooier zijn dan tijdens de daadwerkelijke gameplay, maar ik vind het verschil net te groot. Dit haalt niet weg dat de graphics an sich niet mooi zijn, want dat zijn ze absoluut wel. Ook de muziek in deze game versterkt ook erg het gevoel wat je hoort te hebben tijdens de game, namelijk het duistere gevoel van Mordor en het gevoel dat je op je hoede moet blijven wanneer je in het vijandelijk gebied bent.

De game geeft erg veel replay-mogelijkheden je hebt namelijk een skill tree, het is mogelijk de game uit te spelen zonder alles te unlocken, op deze manier kan je je op andere dingen focussen als je de game voor de tweede keer speelt. Een ander ding is dat je op een andere manier het Nemesis-systeem kan aanpakken door andere soort Orcs aan je leger toe te voegen of door veel in game collectibles te verzamelen als je dat de eerste playthrough niet hebt gedaan.

Om mijn vraag die ik in het begin stelde te beantwoorden: ja deze game is de naam Middle-Earth waardig. De game heeft geweldige karakters, muziek, graphics, gameplay en nog veel meer. Iedereen die een fan was van de eerste game zal ook zeker deze game in huis moeten halen want het is in mijn opzicht op bijna elk gebied een verbetering in vergelijking met de vorige game. Aan de mensen die de eerste game niet hebben gespeeld,raad ik aan eerst het eerste deel te spelen om daarna deze game te halen. Maar treur niet, heb je niet erg veel geld tot je beschikking kan je ook alleen deze game halen want het is zeker geen vereiste om eerst de vorige game te spelen.

Middle-Earth: Shadow of War is vanaf nu verkrijgbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en PC.