Home » Review: Moonlighter

Review: Moonlighter

Moonlighter is zonder twijfel een van de beste games die je dit jaar kunt spelen.

Deze debuuttitel van Digital Sun Studios weet moeiteloos aspecten van enkele van de beste roguelikes te combineren met een verslavend systeem voor buitverkoop, wat zorgt voor een unieke en boeiende ervaring lang nadat je de hoofdgame hebt uitgespeeld.

Het uitgangspunt van Moonlighter is bedrieglijk eenvoudig: je speelt als Will, de eigenaar van de winkel Moonlighter in het dorpje Rynoka. Will droomt ervan om een held te worden en wil de vijf dodelijke kerkers verkennen die ten oosten van zijn dorp liggen. Om zijn avonturen te bekostigen, verzamelt hij buit uit de kerkers en verkoopt deze in zijn winkel. Dit maakt elke vijand die hij verslaat en elke schatkist die hij opent een potentiële bron van inkomsten.

De gameplay-loop van Moonlighter is verrassend verslavend. Je verdeelt je tijd tussen het verkennen van kerkers en het beheren van je winkel. De keuzes die je onderweg moet maken houden het spel fris en uitdagend. Investeer je je winst in de stad om betere kooplieden en diensten te krijgen, of gebruik je je geld om je uitrusting te upgraden zodat je sneller door de kerkers kunt komen? Of verbeter je je winkel om meer klanten te trekken en hogere winsten te maken? Deze keuzes zorgen voor een boeiende dynamiek die je urenlang bezig houdt.

Het winkelbeheer in Moonlighter houdt je scherp. Je moet zelf de prijzen van je buit bepalen, wat een proces van vallen en opstaan is. Het economische systeem van vraag en aanbod zorgt ervoor dat je constant moet blijven aanpassen. Klantreacties geven je directe feedback over je prijzen, wat betekent dat je altijd op je hoede moet zijn om niet te goedkoop of te duur te verkopen.

De kerkers in Moonlighter zijn meer dan alleen gevechten; ze zijn spannende onderzoeksgebieden. Je zoekt naar waardevolle items en leert welke vijanden de beste buit laten vallen. De kerkers zijn uitdagend, vooral de baasgevechten, maar elke nederlaag maakt je een betere speler. Dit risico-/beloningssysteem, waarbij je kunt kiezen om met een magische hanger veilig terug naar huis te keren, voegt een extra laag strategie toe aan de gameplay.

De gevechten in Moonlighter zijn soepel en verslavend. Met een verscheidenheid aan wapens en een nuttige rolbeweging, is het gevechtssysteem eenvoudig maar diepgaand. Elke reis naar de kerkers verbetert je vaardigheden en leert je nieuwe strategieën om vijanden te verslaan.

Hoewel Moonlighter veel te bieden heeft, is het niet zonder gebreken. Als je geen fan bent van roguelikes, is dit spel misschien niet voor jou. Het verhaal is minimaal en speelt geen grote rol, wat voor sommigen een gemis kan zijn. Daarnaast zijn er een paar bugs, zoals klanten die niet uit je winkel willen vertrekken, wat een herstart kan vereisen. Gelukkig zijn deze problemen zeldzaam en niet spelbrekend.

Moonlighter is een spel dat je meteen zult oppakken en waar je je vrienden alles over wilt vertellen. Het combineert dungeon crawling en winkelbeheer op een unieke en boeiende manier. De gameplay-loop is verslavend en uitdagend, de gevechten zijn vloeiend en de winkelmechanismen houden je constant bezig. Ondanks enkele kleine gebreken, is Moonlighter een ongelooflijke kerkercrawler met een charmante, consumentistische twist die je vele uren spelplezier zal bieden. Als je op zoek bent naar een game die het beste van roguelikes en managementgames combineert, dan is Moonlighter een absolute must-play.
9

0 0