Review: Mortal Kombat 11

Toen Mortal Kombat meer dan 25 jaar geleden voor het eerst werd geïntroduceerd, had de game al de reputatie dat het een vechtspel was dat meer ging om brutale verwondingen en om gore dan om de gameplay. Met Mortal Kombat 11 is dit absoluut niet het geval. De kwaliteit van de gameplay staat inmiddels gelijk aan de vernietigende verwondingen en vele badass gevechten. Is Mortal Kombat 11 de vetste fighter van dit jaar. Waarom dat is,  ga ik je in deze review vertellen.

MK11 is geen makkelijke game voor nieuwkomers en casual gamers die voor het eerst een fighting game spelen. Het combat systeem is erg ingewikkeld en je moet er veel tijd in stoppen om dit goed onder controle te krijgen. Gelukkig heeft Mortal Kombat 11 een perfect systeem om je daarbij te helpen. De meeste games kunnen nog wat leren van de perfecte tutorials die Mortal Kombat 11 heeft. De tutorials behandelen alles van de basisfundamenten van vechten zoals slaan, schoppen, ontwijken en blokkeren tot de meest geavanceerde technieken. Als je voor het eerst een Mortal Kombat-game gaat spelen dan is dit een goed moment om te gaan beginnen. Zelfs voor de al wat meer ervaren Mortal Kombat-spelers is het misschien verstandig om de tutorial eens te bekijken want er valt altijd wel iets te verbeteren.

Het redelijke korte verhaal van Mortal Kombat 11 is zoals gewoonlijk weer extreem gewelddadig en supertof. Mortal Kombat 11 heeft geen innovatie te bieden maar voor een verhaal van ongeveer zes uur lang maakt dat niet al te veel uit.

Het verhaal speelt zich af na Mortal Kombat X en introduceert Kronika, een almachtig wezen die de tijd kan beïnvloeden. Kronika verstoort de tijdlijn omdat Raiden de balans heeft verstoord toen hij de oudere god Shinnok onthoofde. Omdat Kronika de tijdlijn verstoord worden characters in het heden geconfronteerd met hun jongere zelf, ook worden sommige characters in het verleden geconfronteerd met de harde werkelijkheid die ze kunnen verwachten in de toekomst. Alle characters worden enige tijd in de spotlight gezet en dat is een belangrijk aspect van een goed verhaal. Het enige nadeel van het verhaal is dat de gevechten niet heel moeilijk zijn, ditzelfde geldt voor de eindbaas. Bij een eindbaas verwacht je eigenlijk meer tegenstand die je in Mortal Kombat 11 niet hebt.

De character customization van Mortal Kombat 11 voelt aan als een kruising tussen systemen van Mortal Kombat X en Injustice 2. Er zijn enorm veel aanpasbare opties voor elke character. Iedere character heeft tenminste 60 skin, 90 stuks aanpasbare uitrusting en 10 technieken. Er zijn heel veel manieren om jouw character uniek te laten voelen wanneer je online speelt.

Sommige van deze items kunnen worden ontgrendeld door de verhaalmodus te spelen, maar de meeste worden verkregen via de Towers of Time en de Krypt.

De Krypt is een grote dungeon die tot de rand toe is gevuld met schatkisten. Om die schatkisten te openen heb je een ingame currency nodig. Een probleem is dat de loot gerandomiseerd is, wat jammer is omdat er veel ongewenste loot in de game zit. De kans is dus groot dat je iets kleins zoals een augment of een klein beetje currency krijgt in plaats van een nieuwe skin of Fatality. Verder zijn er nog wat puzzel elementen en jumpscares te vinden in de Krypt maar daar houdt het wel mee op.

Dan zijn er ook nog de Towers of Time. De Towers of Time zijn een verzameling torens die een echte uitdaging vormt voor de casual speler. Sommigen torens maken gebruik van modifiers die gevechten niet leuk maken om te spelen. Je moet je inbeelden dat je eigenlijk tegen een tegenstander speelt met tweemaal je health bar terwijl je constant te maken hebt met personages en projectielen die je tegenwerken. De Towers of Time zijn een ultieme uitdaging waardoor ik al snel gefrustreerd raakte. Uiteindelijk versla je je tegenstander wel maar soms lijkt dit een onmogelijke taak. Ik vond het zelf meer frustrerender dan leuk. Om je dan toch een kans te geven kan je gebruik maken van consumables waardoor het iets makkelijker wordt.

Een nog groter probleem vind ik de character specifieke torens, dit zijn torens die specifiek bedoeld zijn om loot te vinden voor de character waarmee je graag speelt. Je krijgt pas toegang tot deze torens totdat je een willekeurige en snel vervelende taak hebt uitgevoerd zoals 75 uppercuts of 50 Fatalities uitvoeren. Het voltooien van de towers is op zichzelf al een moeilijke taak maar als je dan ook nog mini challenges moet voltooien dan wordt het voor mij niet leuk meer, en om het nog erger te maken zijn de beloningen ook weer gerandomiseerd, dus je hebt geen garantie dat je iets krijgt waardoor het de tijd of moeite waard zou zijn.

Gelukkig zijn niet alle towers zo frustrerend, een van de leukste uitdagingen bevindt zich in een tower waarbij je om de paar seconden een zwart scherm te zien krijgt. Die speciale momenten maken het waard om toch de Towers of Time te gaan spelen. Ook veranderen de challenges best snel dus als je echt niet meer verder komt dan kan je aan een andere tower beginnen en later weer teruggaan naar de vorige tower.

De onlinemode van Mortal Kombat 11 is wat mij de komende maanden nog vele uren zoet gaat houden. Tijdens het spelen van online matches was er bijna geen merkbare vertraging en dat is op zichzelf een hele prestatie. Voor iedere speler is er wel iets te vinden. Er zijn meerdere gamemodes zoals; ranked matches, casual matches, King of the Hill en een AI-competitie waarbij je zelf een team van je eigen aangepaste personages opstelt en het dan opneemt tegen de squad van jouw tegenstander.

Mortal Kombat 11 heeft een Kombat Pack met zes DLC characters. Shang Tsung is tot nu toe als enigste van de zes aangekondigd. De Kombat Pack zit bij de Premium Editie maar kan ook apart gekocht worden voor €40.

Mortal Kombat 11 is nu beschikbaar voor de Playstation 4, Xbox One, PC en op de Nintendo Switch

Mortal Kombat 11 heeft veel goede elementen maar ook een paar slechte. Het combat systeem is erg moeilijk om onder de knie te krijgen omdat het heel erg uitgebreid is. Maar als je eenmaal een paar uur in het spel hebt gestoken dan kom je makkelijk in het ritme en heb je de controls redelijk snel onder de knie. Ook helpt het enorm dat Mortal Kombat 11 een van de beste en meeste uitgebreide tutorials heeft die ik ooit heb gezien. Het verhaal (ongeveer 6 uur) is weer heel vermakelijk om te spelen, alleen vond ik het soms net iets te makkelijk om alle vijanden te verslaan. Ook worden alle characters nu wel in de spotlight gezet wat in de vorige Mortal Kombat games niet het geval was. De Towers of Time en de Krypts hebben zo hun plus- en minpunten maar zijn nog steeds de moeite waard om te bekijken. De Customization en meerdere online game modes maken de game helemaal af voor mij. Alle pluspunten van Mortal Kombat 11 steken zich ver boven de minpunten uit en ik heb het gevoel dat ik deze game nog voor een lange tijd ga spelen.

8.5/10
8.5/10
  • Gameplay - 8.5/10