Review: MotoGP 18

Milestone is een ontwikkelaar die de laatste tijd veel verschillende games heeft geproduceerd. Zo verschenen eerder dit jaar Gravel en Monster Energy Supercross. Milestone beschikt daarnaast over de officiële MotoGP licentie. Er zijn al verschillende games in de Moto GP-franchise verschenen. Ook dit jaar komt de ontwikkelaar met een nieuwe game in die franchise, namelijk MotoGP 18. Of MotoGP 18 een succes is lees je in deze recensie.

Bij een MotoGP-game krijg je al meteen een beeld voor jezelf wat je van zo’n game kunt gaan verwachten. Welke modes, rijders en circuits er in moeten zitten. En ik kan je verzekeren dat wat er in moet zitten, er in zit. Zo kun je een kampioenschap gaan spelen, een losse race, een carrière beginnen en kun je online gaan racen tegen spelers over de hele wereld.

In de carrièremodus van de game maak je een eigen rijder. Je begint onderaan de ladder en je gaat jezelf omhoog proberen te werken naar de top. Tijdens de carrière krijg je ook aanbiedingen van grote teams om daar voor te rijden. De weg naar de top is lang, maar als je daar eenmaal geraakt, heb je wel het gevoel dat je wat hebt bereikt.

De onlinemodus is prima uitgewerkt. Het duurt wellicht soms wat langer om een sessie te vinden, maar als je eenmaal een sessie hebt gevonden kan het plezier beginnen. Je neemt het op tegen spelers over de hele wereld.

Helaas wordt je wel vaak geconfronteerd met lange laadschermen. Voordat je aan de slag kunt gaan met een race of sessie, wordt je eerst verwelkomt met een irritant laadscherm.

Gameplay technisch zit de game prima in elkaar. De motoren sturen goed. Wel is mij opgevallen dat je geen snelheid verliest wanneer je van de baan gaat en door het grind rijdt. Je kunt de instellingen aanpassen waardoor de andere regels krijgt tijdens het spelen. Het is naar mijn mening gek dat je geen snelheid verliest wanneer je door het grind rijdt, vooral voor een game die realistisch wilt blijven.

Grafisch ziet de game er goed uit. Voorheen maakte Milestone gebruik van een eigen engine waarop ze hun games lieten draaien. Met MotoGP 18 komt hier echter verandering in, de ontwikkelaar maakt nu namelijk gebruik van de Unreal Engine 4. De engine die Milestone voorheen gebruikte was zeker niet slecht, maar de Unreal Engine 4 laat alles er net wat mooier uit zien. Door deze verandering zien zowel de rijders als de circuits er beter uit. De ontwikkelaar heeft namelijk ook scans gemaakt van de rijders en circuits.

Al met al is MotoGP 18 een prima game voor fans van MotoGP. Wanneer je een liefhebber bent voor arcaderacers kun je de game beter links laten liggen. Echte fans zullen zich zeer zeker vermaken met MotoGP 18. De game ziet er grafisch heel goed uit. Gameplay technisch is de game prima uitgewerkt. Ook voelt de game er over het algemeen erg realistisch aan, behalve wanneer je van de baan gaat en door het grind rijdt. Het racen zelf is prima. En de verschillende modus zijn ook goed uitgewerkt en bieden variatie. Wel zijn de ietwat langere laadtijdens erg irritant.

MotoGP 18 is nu verkrijgbaar voor de PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en PC.