Home » Review: MotoGP 19

Review: MotoGP 19

Op papier maakt MotoGP 19 een sterke eerste indruk. Het officiële spel van de motorrace-top, deze nieuwste inzending in de jaarlijkse motorsportfranchise brengt ingrijpende veranderingen en gloednieuwe functies met zich mee. Zoveel in feite is het moeilijk te geloven dat het nog maar twaalf maanden geleden is sinds MotoGP 18.

MOTOGP 18 was een soms een puinhoop, omdat Milestone’s sprong naar Unreal Engine 4 er veel te veel problemen mee veroorzaakte. Gelukkig kan ik met plezier zeggen dat MotoGP 19 niet verschrikkelijk is, wat een goed begin is. Een nieuw AI-systeem, mooiere beelden, de nieuwste wijzigingen in de sportreglementering en roosterupdates en nog veel meer.

Laten we beginnen met meer goed nieuws. Deze game is een stapsgewijze verandering voor de serie en niet slechts een kleine evolutie met een frisse lik verf. Je zult dit opmerken zodra je op de baan bent; de motoren bewegen meer, ze knetteren en ploffen, spuwen vlammen op terugschakelen en voelen duidelijk verschillend van elkaar. Het geluid van de motor is ook een grote verbetering, met rijkere tonen en nauwkeurigere resultaten. Cruciaal is dat voor een spel dat verschillende racecategorieën omvat, elk type motor ook met zijn eigen karakter rijdt. Een Moto3 voelt licht op zijn tenen, een volvette Ducati is een stoere bruut, terwijl een Suzuki wendbaarder is door de bochten. In eerdere MotoGP-titels voelde elke motor grotendeels als een groot deel van een moeten, maar dit jaar niet.

Naast je eigen rijvaardigheden, bieden je rivalen ook een veel strengere test. Het systeem van ontwikkelaar Milestone voor AI kan buzzword-bingo zijn – het ‘Neural AI’-systeem biedt’ machine learning ‘voor’ slimmere ’tegenstanders – maar het komt op zijn minst overeen met een deel van die hype. De resultaten zullen afhangen van de moeilijkheidsgraad die je kiest, omdat ik denk dat je pas echt een verschil merkt als je speelt op de hardere instellingen en je op zoek bent naar positie in het middenpakket.

Het effect is het duidelijkst in de eerste ronde, omdat het veld veel mooier is, met sommigen die van binnen naar binnen proberen te duiken, sommigen aan de buitenkant en de buitenbeentjes die zichzelf remmen en een beetje breed lopen. Soms kunnen ze een beetje over-agressief zijn en je achterwiel knippen bij de cruciale fase van hoekinvoer, maar het effect is natuurlijker.

Van de on-track actie, dingen zijn op de hoogte, en dit is voordat ik de historische uitdagingen noem. Verdeeld in vier tijdperken, zijn er 60 evenementen om te voltooien. Voor deze evenementen is goud leuk, met als doel – een rondetijd of een afstand vóór rivalen – op het juiste niveau voor competente racers om na een aantal gooi punten de hoogste eer te behalen. Uitdagend, belonend en authentiek ingesteld op klassieke nummers met oudere rijders en machines, ze zijn een traktatie voor MotoGP-fans. Luisteren naar het geluid van de oude beesten, een beetje eerder leren remmen en de techniek beheersen, creëert een veeleisende gamemodus.

Zoals misschien verwacht, is de kernfunctie de carrière. Het ziet je stijgen door de gelederen van Red Bull Juniors en MotoGP wereldkampioen worden, of je kunt meteen naar het bovenste echelon springen, de keuze is aan jou. Als je het hele seizoen goed presteert, krijg je netto aanbiedingen van verschillende teams, hopelijk met als hoogtepunt een topgevecht. Structureel is dit alles bij de tijd. De twee toevoegingen van noot zijn de pre-season test die is toegevoegd aan de topklasse – het is cool, maar ik wou dat dit ook beschikbaar was in Moto2 en Moto3 – en een Pro Carrière-optie die de moeilijkheidsgraad opvoert en de terugspoel- en herstelfunctie verwijdert , terwijl ook de racelengte wordt verhoogd.

Je kunt je motor het hele seizoen door ontwikkelen door deel te nemen aan oefensessietests, maar het spel geeft dit niet voldoende door en het staat niet centraal in de loopbaanontwikkeling, met weinig motivatie om aan dergelijke activiteiten deel te nemen. Het is een leerboek-carrière-modus die de appelwagen niet van streek maakt.

Ik weet zeker dat je het op dit punt zou kunnen ruiken, maar er is een maar. MotoGP 19 brengt ook een aantal nieuwe bugs met zich mee. Elk is klein, maar ze hebben een cumulatief effect, waarvan de hoofdrol het spel is dat hapert en stottert op PlayStation 4. Er is een neiging om het frame een of twee seconden per keer stil te zetten. Je kunt er een krijgen tijdens een race, je kunt een race krijgen die helemaal glad is en andere keren krijg je snel drie of vier schokken. Online kan je concurrentie verbonden blijven, maar hun beweging is verre van soepel, alsof de stuuranimatie niet overeenkomt met hun invoer – iets dat we konden oplossen bij kinderziektes met pre-releaseservers. Tijdens een loopbaanontwikkelingstest waarbij ik on-track markers moest volgen, verdwenen de markeringen na het pauzeren van het spel en overlapt het menu soms zichzelf.

Fouten als deze zijn geen reden om MotoGP 19 af te wijzen. Dit zijn tenslotte meestal onbeduidende indiscreties waarvan ik verwacht dat ze door patches worden opgelost. Er zijn een paar laaghangende vruchten voor de onvermijdelijke MotoGP 20, zoals een full bike livery-editor of MotoE die deel uitmaakt van het hoofdcarrièrepad, en ik wou dat er iets was om de hoofdmodus te onderscheiden van andere racegames, maar het simpele feit is dat de MotoGP nu op een veel betere plaats is.

MotoGP 19 is verreweg het beste MotoGP-spel van Milestone tot nu toe en een duidelijke verbetering ten opzichte van recente versies. Een paar glitches halen je uit het moment en er is een behoefte aan een aantal kleine updates om dit echt een geweldige racetitel te maken, maar voor fans van de sport hebben ze nu een videospel dat beter is dan ooit.
8

0 0