Review: Naruto to Boruto: Shinobi Striker

Naruto is een langlopende manga-serie die wekelijks wordt gepubliceerd in het Shonen Jump-tijdschrift. De serie bestaat sinds 1997 en is sindsdien een wereldwijd fenomeen geworden. Naruto to Boruto: Shinobi Striker is de nieuwste game die gebaseerd is op het universum van Naruto. Er zijn al veel verschillende Naruto-games uitgebracht, zoals bijvoorbeeld de Storm-games. Deze games waren erg populair. Weet Naruto to Boruto: Shinobi Striker het succes van deze games na te leven? Je leest het in deze recensie.

Shinobi Striker vindt plaats tussen de gebeurtenissen van Naruto Shippuden en Boruto: the Next Generation en is een open arena vechtspel waar de nadruk ligt op het bewegen. De game stelt je in staat om een eigen avatar te maken of te spelen als een van de vele personages uit de serie. Je kunt ook je vechtstijl kiezen en je personage op verschillende manieren aanpassen. Ook is het mogelijk om het slagveld zowel offline als online te betreden. In de online wedstrijden neem je het samen met drie teamgenoten op tegen vier vijanden.

De gevechten in Shinobi Striker zijn erg chaotisch. Als ninja is het namelijk mogelijk om op muren en over water te rennen, ook is het mogelijk om van muur naar muur te springen door middel van de wire kunai. Deze aspecten maakt de gevechten erg wild en over de top, zodat het echt voelt als een Naruto-droom die uitkomt. Tijdens het spelen van de game moet je je aanvallen goed plannen, maar je moet ook erg snel zijn met het maken van je beslissingen.

Het ontwijken en blokkeren van aanvallen is erg belangrijk in Shinobi Striker. Het spel lijkt echter een primeur te zijn, omdat het zo’n breed scala aan rollen, vaardigheden, tools en wapens bevat, waardoor je je ervaring kunt aanpassen zoals je wilt. Je kunt uit vier hoofdrollen kiezen: Attack, Range, Defence en Heal. Deze voelen allemaal anders aan, omdat ze allemaal verschillende sets wapens, vaardigheden en ultieme vermogens hebben die ze kunnen gebruiken.

Je moet een werkende internetverbinding hebben om Shinobi Striker te kunnen spelen, toch is er de mogelijkheid om de game ‘offline’ te spelen door middel van de vele VR-missies. Dit is wat de game als ‘verhaalmodus’ beschouwt, ondanks het feit dat het geen consistent verhaal bevat. De missies hielden mij een aantal uren bezig met alleen maar proberen onze avatar te verbeteren en nieuwe VR Masters te ontgrendelen. De missies hebben een aantal aspecten die soms een echte belemmering kunnen zijn.

Op het gebied van gameplay slaat de game de plank niet mis. Het besturen van je personage en de individuele gameplay tegen de AI zijn erg goed uitgewerkt. Het gebruik van Jutsu’s, je Kunai of vechten met je ninja is belonend en trouw aan de personages in de anime. Het is al helemaal interessant dat je net als in de anime op muren en wanden kunt lopen. Door de hectiek en gebreken van de online matches komt die gameplay alleen tot zijn recht in de offline missies en niet in het online gedeelte.

Daarnaast scoort de game op de algemene punten ook erg goed, net zoals dat bij de voorgaande Naruto-games het geval was. Hoewel de audio bij voorbaat in het Engels nagesproken is, kun je die ook veranderen in het originele Japans. Alle stemacteurs van de anime doen mee en leveren daarmee een authentieke ervaring. De soundtrack is tevens gelijk aan die van de anime. De game heeft ook een nieuwe grafische stijl ten opzichte van zijn voorgangers, en dat loont. Alle personages lijken direct uit de anime geplukt en met hun unieke ninjutsu-technieken wordt die grafische stijl ten volle benut. De grafische pracht weet dus een meeslepend gevoel te creëren.

Al met al is Naruto to Boruto: Shinobi Striker een snel en hectisch avontuur. Ondanks het feit dat de game een handjevol problemen heeft, voelt het spel als een poging om de actie van Naruto opnieuw te creëren. De game heeft erg veel potentie. Met enkele patches zal deze game nog beter worden dan dat die nu is.

7.5/10
7.5/10
    8/10