Review: One Piece World Seeker

One Piece World Seeker is de nieuwste One Piece-game. Een open world game op een gloed nieuw eiland met nieuwe characters en nieuwe verhalen. Oftewel: alles waar een One Piece fan om kan vragen. Levert de game wel het gevoel dat jij Luffy bent op een nieuw avontuur? Of is het maar een saaie game? Is deze game genoeg om het twintigjarige bestaan van de manga te vieren of schiet het toch te kort? Je leest het in deze recensie.

De setting voor One piece World Seeker is Jail Island, een nooit eerder vertoond eiland in de anime of manga. Het eiland is een uitgebreide open wereld met veel verschillende omgevingen. Zo heb je verschillende steden, dorpen, marine basissen, grotten, stranden etc. Het eiland heet Jail Island en word zo genoemd door de gevangenissen die er geplaatst zijn nadat de marine zich heeft gevestigd op het eiland. Voordat de marines zich bemoeiden met het eiland hete het Jewel Island omdat het eiland erg veel edelstenen in de grond had zitten. Dit is dan ook wel terug te zien in de wereld waar je soms tegen gigantische edelstenen aanloopt die uit de grond steken.

Afbeeldingsresultaat voor one piece world seeker

Twaalf jaar geleden hebben de marines zich gevestigd op Jewel Island, kort nadat de inwoners een oorlog hebben gehad met piraten waarin de leider van het eiland is gestorven. De aanwezigheid van de marines heeft de samenleving niet veel goeds gedaan en er bestaan nu twee groepen op het eiland. De pro-navi en de anti-navi. Een is voor de marine en de ander tegen. Jeanne, de dochter van de voormalige leider, is na de oorlog de nieuwe leider geworden en heeft de kant van de anti-navi gekozen. Zij kent het eiland nog van vroeger zonder de marine en is ervan overtuigd dat ze beter af zijn zonder hen.

Luffy leert Jeanne kennen nadat hij in het water is gevallen en gered wordt door Jeanne, hierna komen Luffy en Jeanne elkaar steeds weer tegen en worden ze vrienden. Luffy is de rest van zijn crew kwijt en Jeanne wil het eiland terug brengen naar zijn oude glorie en ze beloven elkaar hiermee te helpen. Voor beide problemen is de marine een groot obstakel. Toch trekken de marines zich vaak terug tijdens het gevecht omdat ze belangrijkere dingen te doen hebben. Dit is erg raar, aangezien je als luffy een erg bekende en gevaarlijke piraat bent. Je krijgt als speler dus snel in de gaten dat er meer aan de hand is dan je in eerste instantie dacht.

Gerelateerde afbeelding

De gameplay heeft veel verschillende opties maar voelt tegelijkertijd ook erg gelimiteerd. Je hebt twee modi waar je in kan vechten en daarnaast heb je ook nog speciale vaardigheden. Je kan vechten met armament haki en observation haki. Beide haki vormen hebben hun eigen combo’s en aanvallen. Het probleem is echter dat je in beide haki’s maar weinig keuze hebt. Zo kan heb je maar een standaard combo en kan je bij observation alleen gathling gun gebruiken en bij armament kan je alleen bazooka gebruiken. Zo zijn er nog een paar kleine verschillen tussen beide haki’s maar het voelt erg eentonig. Daarnaast heb je nog vier special moves die je in beide haki vormen kan gebruiken, een voorbeeld hiervan is gomu gomu no red hawk. Deze vier kan je vrij snel vrijspelen en er zijn geen andere mogelijke moves. Dit vind ik persoonlijk erg jammer omdat luffy ontzettend veel moves heeft die ik erg mis in het spel. Wat wel positief is is dat ze je gear 4th leren halverwege het spel zodat de gameplay opnieuw wat veranderd, op deze manier houden ze de game wat frisser.