Review: Onrush

Onrush, een game van Codemasters en Deep Silver, draait om snelle auto’s, het botsen van die auto’s en het verdienen van punten door het uitvoeren van gevaarlijke capriolen in die bolides. Het is moeilijk om binnen het race genre iets nieuws te doen, of Onrush het wel gelukt is lees je in deze recensie.

De opzet draait niet zo zeer om het racen, maar om het behalen van doelen. Tijdens de openingstutorial vertelt een computergestuurde stem je in duidelijk Engels dat de eerste plek geen betekenis heeft in deze game, dus maak je geen zorgen om de rest voor te blijven. In plaats daarvan bevindt je je altijd in een zwerm van andere auto’s die de baan rond racen, ongeacht de gamemodus.

In de verschillende races moet jij met jouw team proberen beter te presteren dan de tegenstander. Daarbij kun je de tegenstanders van de weg beuken, waarna het een paar seconden duurt voordat ze waar in de strijd terugkomen. Het is een game die even wat wennen is, maar uiteindelijk zeer verfrissend werkt. Dit zijn de vijf punten die ons opvielen.

Bij sommige racegames maak je aan het begin van de race een foutje, waardoor je de complete race in niemandsland rondrijdt en dat kan soms wat saai zijn. In Onrush ben je continu midden in de actie. De game zorgt er voor dat je niet te veel uit kunt lopen of te veel achterop raakt. Het nadeel hiervan is dat je soms door middel van boosten niet heel veel dichter bij je tegenstander komt, maar dat neemt niet weg dat dit een game is die je op het puntje van je stoel laat zitten.

Onrush is een chaos, met een 6 tegen 6 line-up in de online modi is het aan jou en je team om goed samen te werken tegen je vijand of voor de objective van de specifieke mode. Je moet dus tactisch zijn, maar snel kunnen reageren, dit is ook iets wat de game superleuk maakt. Zo zijn er dus ook een aantal modi om te spelen, eentje daarvan is bijvoorbeeld een zone behouden, waardoor je dus soms langzamer moet rijden omdat je anders de zone in zal halen. In Onrush is het dus niet de bedoeling dat je als eerste eindigt, want de maps hebben geen finish-line, maar een objective die behaald moet worden. Het draait hier echt om samenwerking en daar zal je ook experience beloningen voor krijgen.

In de single- en multiplayer tref je vier verschillende soorten races aan. Dat zijn de basisraces met elk aparte doelstellingen die aangevuld worden met de zojuist omschreven optionele doelen. De eerste is Overdrive en tijdens een race is het zaak om zoveel mogelijk te boosten, want dat levert punten op. Je rijdt altijd samen met een groep andere AI gestuurde mederacers die eveneens aan het boosten zijn. Hoe meer je aan het boosten bent, hoe sneller de collectieve meter oploopt en zodra die vol is, scoor je een punt. Dit is dan het beste uit vijf en bij drie keer winnen sleep je de algemene overwinning in de wacht.

In het midden van je scherm staat een cirkel, deze vult zich op door de ronde heen naarmate jij goed speelt. Als deze cirkel vol is, dan kan jij jouw Rush inzetten, een speed-boost sneller dan de nitro. Tijdens de Rush is het makkelijker vijanden te elimineren dan in normale toestand. In de singleplayer modi is het zelfs zo, dat als jij iemand van de weg beukt er een soort Burnout slow-motion moment komt, voor dat extra beetje actie.

Al met al zit Onrush erg strak in elkaar. De besturing is heel goed, grafisch ziet het er mooi uit en de soundtrack is erg goed geplaatst in de game. Daarbij speelt de game lekker weg door de snelle laadtijden. Onrush is een echte aanrader voor iedere liefhebben van arcade race games.

7.5/10
7.5/10
    8/10