Review: Pro Evolution Soccer 2019

Het nieuwe voetbalseizoen is net een aantal weken onderweg en de transferperiode is inmiddels ten einde. De ideale tijd om weer een digitaal potje te voetballen en zoals gebruikelijk is het aan Konami om de aftrap te nemen. Hoe Electronic Arts ieder jaar met een nieuwe FIFA komt, brengt Konami ieder jaar een nieuwe Pro Evolution Soccer uit. De game is door de geavanceerde gameplay erg geliefd, maar door het gebrek van de nodige licenties vaak minder populair dan de FIFA-games. Weet Konami het succes van de Pro Evolution Soccer-serie na te leven? Je leest het in deze recensie.

Laten we beginnen met een van de positieve punten, namelijk het feit dat Pro Evolution Soccer 2019 ontzettend realistisch is. De spelers bewegen op manieren waarop echte spelers ook  bewegen, daarnaast maken de spelers ook wel eens fouten door een bal niet goed aan te nemen of de bal net iets te ver naar voren te passen. Deze aspecten zorgen ervoor dat de game realistisch aanvoelt en niet als een volledig voorgeprogrammeerde game waarin elke situatie hetzelfde verloopt als je de zelfde stappen zet als de vorige keer dat je in die situatie zat.

Deze realiteit is mede te danken aan het wiskundige systeem dat wordt gebruikt die veel verschillende punten meerekent voor het passen of het nemen van een schot. Zo wordt er gekeken naar hoe de speler staat op het moment van passen. Daarnaast worden er kleine details toegevoegd zoals een speler die omvalt na het direct passen van een bal naar een moeilijke hoek om zo echt bevredigend gevoel te bezorgen als de bal bij de volgende speler aankomt en hij misschien wel kan scoren.

De game is voorzien van uitstekende gameplay. Het is een titel waarbij het spel heerlijk soepel over en weer gaat. Medespelers maken gebruik van logische looplijnen om op het juiste moment een steekbal te geven. Ook is het een titel waarbij je met wat vrijheid een heerlijk afstandsschot op het doel kunt vuren en de bal zo in de kruising te zien verdwijnen. Het is een game waarbij je veel genoegdoening krijgt van alle elementen.

Pro Evolution Soccer 2019 maakt gebruik van het zogenaamde Magic Moments-systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat elke spelers 39 persoonlijke eigenschappen hebben die passen bij de speler die ze representeren, zo heeft Messi dezelfde vaardigheden en zwaktes heeft als in het echt. Daarnaast zorgt dit ervoor dat elke speler als een andere speler voelt en niet als dezelfde speler met een ander uiterlijk. De ene speler zal juist heel goed zijn in een een-op-een met de keeper en de ander kan heel erg goed van een verre afstand in de kruising schieten, wat de andere speler dan weer niet kan.

Toch zijn er een aantal factoren in het spel die totaal niet realistisch zijn en gewoon vervelend zijn Zo is het maken van slidings erg lastig, de speler gaat nooit uit zichzelf richting de bal dus je moet erg goed op de bal richten om geen overtreding te maken en wanneer het wel lukt zal de tegenspeler zelf bijna altijd de bal passen naar een teamgenoot. Dit terwijl je al een sliding maakt waardoor je alsnog een overtreding maakt, kortom een sliding resulteert 95% van de tijd in een overtreding en je krijgt dan ook (bijna) altijd een gele kaart Daarnaast bewegen de spelers bewegen erg realistisch, maar het maakt niet uit hoe hard je spelers neerhaalt met slidings ze raken toch bijna nooit geblesseerd. Ook heeft de AI vrijwel altijd hetzelfde aanvalspatroon, zit kan heel erg saai en vervelend worden.

Afbeeldingsresultaat voor pes 2019

Misschien is het grootste nadeel wel het feit dat Pro Evolution Soccer 2019 net als de vorige games licenties mist, hierdoor ontbreken spelers in de game en krijgen teams andere namen en spelers om toch nog iets van het team in het spel te krijgen. Zo heb je bijvoorbeeld Manchester Red en Blue (Manchester United en Manchester City). Daarnaast is Konami dit jaar ook nog de licentie voor de Champions League en Europa League kwijtgeraakt, waardoor er nog meer inhoud uit de game verdwijnt.

Grafisch gezien heeft Pro Evolution Soccer 2019 ook een aardige stap gezet. Dankzij een nieuwe belichtingstechnieken zien vooral de stadions er bijna echt uit en ook de spelers profiteren optimaal van het fraaie staaltje techniek dat de ontwikkelaars van Konami uit de hoge hoed hebben weten te toveren. Ook het publiek is weer een stukje individueler geworden en reageert beter op wat er tijdens de wedstrijd gebeurt.

Al met al biedt de game een geweldige voetbalervaring. Zo voelt de game erg levend aan, alsof je met echte mensen speelt en niet met AI. Wel is het jammer dat Konami aardig wat licensies mist. En dan de vraag die ik in het begin stelde: Kan Pro Evolution Soccer het opnemen tegen FIFA? Eigenlijk kunnen we hier nog geen antwoord op geven aangezien FIFA 19 nog niet uit is, maar Pro Evolution Soccer 2019 kan zeker opbotsen tegen FIFA 18. Daarnaast legt de game de lat erg hoog voor FIFA 19. Houd jij van een lekker potje voetbal met je vrienden dan is PES 2019 sowieso de game waar jij voor moet kiezen vanwege het realisme van de game.

8/10
8/10
    8/10