Review: Shadow of the Tomb Raider

Shadow of the Tomb Raider is het laatste deel van de trilogie die in 2013 van start ging en biedt de diepste, meest authentieke ervaring in het plunderen van tombes tot nu toe. De sfeer van de game is donker, van begin tot einde, en terwijl de vorige games in de serie Lara naar de overwinning zagen klimmen, zien we deze keer dat ze in de duisternis wegzinkt. Crystal Dynamics heeft de Tomb Raider-formule echt geperfectioneerd, met een perfecte mix van Hollywood-level storytelling, gevaarlijke puzzels en dodelijke gevechten. Of dit allemaal goed uitpakt lees je in deze recensie.

Centraal in de game staat Lara’s strijd tegen de duistere organisatie Trinity, die plannen heeft om via een oud artefact veel macht naar zich toe te trekken. Dat wil zij natuurlijk voorkomen, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Al snel kom je terecht in de jungle van Zuid-Amerika en krijg je daar een mix van gameplay elementen voorgeschoteld.

De meeste tijd in Shadow of the Tomb Raider breng je door met traditioneel klimmen, klauteren en dingen ontdekken. Je springt via lianen over ravijnen heen, beklimt bergen door met je pikhouweel in het steen te slaan en zwemt onder water om zo op plekken te komen waar je geheime schatten vindt. Ook vind je tijdens je avontuur verschillende tombes, waar je puzzels krijgt voorgeschoteld. Daarbij moet je goed kijken naar hoe alles in elkaar zit en de oplossing vinden om vervolgens verder te komen. Soms lijkt die oplossing onmogelijk, maar door wat dingen te proberen en goed kijken naar de aanwijzingen die je daarvoor hebt gevonden, kom je eigenlijk altijd wel verder.

Shadow of the Tomb Raider introduceert een reeks nieuwe mechanieken die zowat elk aspect van het spel verbeteren. Het verkennen van de omgeving is beter dan ooit, vooral door de introductie van spelunkingvaardigheden. Naast het beklimmen van muren met je vertrouwde pickaxe, kun je nu kronkelende grottenstelsels verkennen, abseilen in steile grotten en proberen de dood tartende sprongen te maken met het doel om upgrades voor je wapens en kleding te vinden.

Vaardigheden en wapens werken net zoals in de eerdere delen. Bij kampvuren kunnen vergaarde skill points worden ingewisseld voor nieuwe trucjes, zoals het raken van meerdere doelwitten met de boog of de mogelijkheid om twee soldaten tegelijk uit te schakelen met een stealth-aanval. Ook het upgraden van wapens gebeurt op de bekende manier: met verzamelde grondstoffen kan elk wapen op meerdere punten worden verbeterd.

De game maakt het reizen in de wereld wel iets afwisselender, bijvoorbeeld door je wat vaker in het water te laten plonzen. Regelmatig moet Lara lange stukken onderwater zwemmen, wat soms extreem claustrofobisch aanvoelt. Daarnaast heeft de avonturier wat meer opties tijdens het klimmen, in de vorm van een touw waarmee ze kan abseilen. Dat maakt de klautersecties iets interessanter, al zijn die nog altijd lineair van opzet. Je kunt niet ineens je eigen route langs een berg uitstippelen.

Veel van dat soort typische Tomb Raider-aspecten zijn dan ook onveranderd gebleven. Shadow of the Tomb Raider richt zich verrassend veel op tombes doorkruisen en stealth, maar doet in de basis niets wereldschokkends nieuws. Dat is absoluut geen probleem, want ondanks de imperfecties is het een heerlijke avonturengame met Lara Croft als een volwaardige Tomb Raider.

De wereld in Shadow of the Tomb Raider is behoorlijk groot. Je hebt een duidelijk hoofdverhaal, dat je kunt volgen, maar het is soms verstandig om een beetje verder te kijken dan je neus lang is. Op die manier kom je bij zijmissies terecht die zeer de moeite waard zijn. Verder kom je verschillende dorpjes tegen waar je met de plaatselijke bevolking kunt gaan praten om op die manier achter bepaalde geheimen te komen. Dat levert je voorwerpen op die je dan bij de winkels kunt verkopen. Met dat geld kun je dan weer betere wapens en voorwerpen kopen. Tevens verdien je voor veel acties vaardigheidspunten, waarmee je in levels omhoog gaat en skillpunten verdient.

Shadow of the Tomb Raider is ongetwijfeld het grootste, donkerste en meest leuke Tomb Raider-spel tot nu toe. De aandacht voor details in bijna elk gebied van het spel is indrukwekkend en de dodelijke uitdaginggraven leggen echt de essentie van Tomb Raider vast- het oplossen van puzzels, het uitvoeren van dood-tartende handelingen en het verkrijgen van buit. De game geeft de trilogie een perfect eind. Het is zeker een aanrader voor iedereen die een liefhebber is van action-adventure games.

8.5/10
8.5/10
    8/10