Review: SoulCalibur 6

Na zes jaar afwezig te zijn geweest in de 3D-vechtscène maakt SoulCalibur een triomfantelijke terugkeer. Het nieuwe deel in de SoulCalibur-reeks van Bandai Namco blijft trouw aan zijn unieke gevechten op basis van wapens terwijl je de juiste hoeveelheid nieuwe mechanics gebruikt. Deze combinatie onderscheidt zich niet alleen van zijn voorgangers, maar houdt het concurreert met alle andere games in zijn genre. Waarom dit zo is, lees je in deze recensie.

Het verhaal gaat terug naar zijn roots, het vertelt de gebeurtenissen van de originele SoulCalibur en biedt twee heel verschillende, maar even waardevolle verhaalmodi die het verhaal van zwaarden en zielen op een manier interpreteren die beter verteerbaar is dan ooit.

Bovendien is SoulCalibur 6 zeer plezierig. Het is leuk om te spelen, leuk om te leren, leuk om te zien en zelfs als sommige gedateerde presentatieproblemen hun kop op steken, doen ze heel weinig om de glans van SoulCalibur 6 aan te tasten.

Op het gebied van mechanics is alles wat deze serie geweldig maakt terug in SoulCalibur 6: de 8-Way-Run, het uitgebalanceerde vechtsysteem van verticale en horizontale aanvallen en het altijd zo bevredigende wapengebaseerde gevecht dat elk karakter apart en krachtig maakt.

Nieuw in de serie is een mechanic genaamd Reversal Edge, die je personage in een houding plaatst die hen in staat stelt om verschillende hits te absorberen voordat ze hun eigen aanval uitvoeren. Deze aanval initieert een steen-papier-schaar-achtig minigame om te beslissen wie de volgende hit doet en het momentum van het gevecht herstelt.

Elk personage heeft nu ook een Soul Charge. Dit is een geweldige toevoeging, spelers kunnen namelijk een meter vullen door aanvallen te raken. Wanneer deze meter vol is, krijg je een unieke buff en toegang tot nieuwe krachtige moves en combo’s. En Soul Charges voegen een keuze toe voor spelers bij het uitgeven van hun meter: dump een balk van een meter in een grote beweging die schade aan de voorkant uitdeelt, of gebruik een Soul Charge om mogelijk meer schade aan te richten over een langere periode.

De rest van de mechaniek van SoulCalibur 6 voelt als een verfijning van een toch al fantastisch vechtsysteem. Ik ben gek op die dodelijke hits zijn nieuwe “super” tellers die erg lijken op crush-balies in Street Fighter 5. En zelfs met alle nieuwe mechanics die SoulCalibur 6 zou kunnen compliceren, is het nog steeds een van de gemakkelijkste vechtspellen om in te springen en nog steeds een geweldige tijd hebben.

Libra of Souls en Soul Chronicle zijn SoulCalibur 6’s modi met meer verdieping. Het vertelt een verhaal op verschillende manieren. De hoofdattractie, Libra of Souls, is een RPG-esque-modus die zich richt op je gecreëerde personage, dat in de wereld bekend staat als ‘The Conduit’. Je gaat niveaus omhoog, koopt nieuwe spullen en items, reist door Europa en Azië via een kaartscherm en complete missies, soms met gekke omstandigheden zoals het verslaan van een reeks vijanden in een arena die zo glad is als een ijsbaan.

De rest van Soulcalibur 6 is vrij standaard: een Arcade-modus, Trainingsmodus en online spelen voor zowel casual als competitief. De trainingsmodus voelt een beetje kaal, met geen combo-uitdagingen om je een duidelijk pad te geven om beter te worden met een personage buiten een aantal gevechtstips begraven in menu’s. De tips zelf zijn geweldig, maar een modus die je echt wat leert en laat je zien hoe ze in de praktijk werken, zou zeer gewaardeerd zijn.

Ondanks enkele kleine problemen, is de soul van SoulCalibur 6 zo sterk dat ze misschien wel de beste game in de SoulCalibur-reeks hebben weten neer te zetten. De nieuwe Reversal Edge en Soul Charge-mechanics voegen nieuwe lagen van strategie- en mind-games toe, terwijl de Libra of Soul en Soul Chronicle modi uur na uur fantastische singleplayer content biedt. Bovendien zorgt SoulCalibur 6 voor veel speelplezier voor spelers van elk niveau.

9/10
9/10
    9/10