Home » Review: Star Wars: Jedi Surivor

Review: Star Wars: Jedi Surivor

Een onmiskenbaar leuk Star Wars-vervolg met een passend episch verhaal en slimme gevechten

Jarenlang heeft EA exclusieve rechten gehad om videogames te maken binnen de Star Wars-franchise. Helaas waren veel van deze projecten teleurstellend en zijn sommige games zelfs nooit uitgebracht. In 2019 bracht Respawn Entertainment, de ontwikkelaar van Titanfall, echter een verrassende hit uit genaamd Star Wars Jedi: Fallen Order.

Deze third-person action-adventure game, met de game director van God of War III aan het roer, werd een enorm succes. Het succes van Jedi: Fallen Order leidde ertoe dat EA, die tot dan toe niet zo geïnteresseerd was in singleplayer-games, groen licht gaf voor nieuwe singleplayer-projecten, zoals de zeer goed ontvangen remake van Dead Space die eerder dit jaar verscheen. Maar nu rijst de vraag: hoe goed is het vervolg, Star Wars Jedi: Survivor?

Jedi Survivor speelt zich vijf jaar na de gebeurtenissen van Jedi: Fallen Order af. Net als de eerste game is dit een canon verhaal binnen de Star Wars-lore. Het verhaal speelt zich nog steeds af in de periode na de gebeurtenissen van de film Star Wars: Episode III: Revenge of the Sith. De Jedi zijn verraden, verslagen en de overgebleven Jedi worden opgejaagd door het Empire. Net als in de eerste game speel je als de Jedi Cal Kestis. Waar Cal in Jedi: Fallen Order “the ways of the Force” was vergeten en op avontuur ging om ze te herinneren, is hij in dit vervolg een ervaren Jedi geworden, een die naam heeft gemaakt als opstandeling tegen het kwaad. Gelukkig heeft Respawn ervoor gezorgd dat Cal al zijn vaardigheden uit de vorige game behoudt. Alles wat je aan het einde van Jedi: Fallen Order kon doen, kun je direct ook uitvoeren in Jedi: Survivor.

In deze game groeit Cal Kestis constant als vechter en als persoon, vooral dankzij het verhaal. Cal’s crew uit de vorige game is uit elkaar gegaan, maar Cal is doorgegaan met zijn strijd tegen het Empire. In Jedi: Survivor zoekt hij naar manieren om het tij te keren tegen de machten van het Empire. Hij reist naar verschillende planeten, maakt nieuwe vrienden, nieuwe vijanden en komt enkele oude bekenden tegen. De cast rondom Cal is nu veel beter geschreven, waardoor je meer om hen geeft. Deze keer zijn het echte Star Wars-personages met een eigen persoonlijkheid en missie.

Het verhaal is van begin tot eind vermakelijk, zoals een goede Star Wars-film. De hoofdverhaallijn duurt ongeveer 20 uur om uit te spelen, terwijl het volledig verkennen en voltooien van alle zijmissies gemakkelijk 50+ uur in beslag kan nemen. Het verhaal is goed uitgewerkt, maar verwacht geen baanbrekende plotwendingen. Vaak zie je alles al van mijlenver aankomen. Stiekem hopen we dat Cal Kestis zijn eigen live-action Disney+ show krijgt, want zijn stem, gezicht en motion capture worden allemaal verzorgd door acteur Cameron Monaghan.

Van Star Wars Jedi: Survivor is geweldig, vergelijkbaar met God of War. Er is veel te doen op elke planeet en later krijg je nieuwe hulpmiddelen waarmee je op een Metroidvania-achtige manier naar plekken kunt gaan die voorheen ontoegankelijk waren. Het leveldesign combineert elementen van God of War en traditionele Souls-games. Je hoeft niet direct de hoofdmissie te voltooien, sterker nog, enkele geweldige gevechten zijn alleen beschikbaar in de zijcontent.

Het concept blijft trouw aan het Soulslike-genre, waarbij je van checkpoint naar checkpoint loopt. Als je sterft, begin je bij het laatste checkpoint en verlies je al je ervaringspunten (XP) van je vorige run. Jedi: Survivor is echter een zeer toegankelijke Soulslike-game. Er zijn meerdere moeilijkheidsgraden en je kunt de game zelfs op Easy spelen als je geen fan bent van de uitdaging die een Soulslike-game met zich meebrengt. Bovendien zijn de levels zo ontworpen dat er vrijwel overal shortcuts zijn naar checkpoints. Je hoeft dus geen lange stukken opnieuw te spelen als je sterft. Ook handig is dat er nu fast travel is tussen checkpoints, iets wat in de vorige game vervelend was omdat je veel moest teruglopen. Nu kun je via een checkpoint snel reizen naar een ander checkpoint op de kaart.

De combat in Jedi: Survivor is veel diepgaander dan in de vorige game. In plaats van twee stances heb je nu vijf unieke stances, die elk een andere speelstijl bieden. Cal kan bijvoorbeeld standaard vechten met één lightsaber, zoals Obi-Wan, maar hij kan ook vechten als Darth Maul met een lightsaberspeer en unieke animaties, of met twee lightsabers tegelijk. Elke stance heeft unieke moves die je kunt uitbreiden via het skill-systeem, en ze hebben allemaal sterke en zwakke punten. Als je bijvoorbeeld met één zwaard vecht, ben je langzamer maar doe je meer schade per klap. Met twee lightsabers ben je veel sneller, maar doe je per hit minder schade.

De speer heeft weer het grootste bereik, wat handig is bij gevechten tegen grotere groepen vijanden. Je kunt maximaal twee stances tegelijk activeren via de D-pad en van stance wisselen kan bij een checkpoint. Het tactisch nadenken over de juiste stance voor de juiste confrontatie is erg leuk om te doen. Elke stance heeft zijn eigen skill tree die je kunt uitbreiden met XP en met name de laatste stance is een game changer, iets wat je niet direct zou verwachten van een Jedi.

De combat in Star Wars Jedi: Survivor is uitdagend, vooral op normale of harde moeilijkheidsgraden. Zelfs één simpele Droid of Stormtrooper kan je al uitschakelen in twee slagen. Door trial & error leer je steeds beter omgaan met je lightsaber, de stances, de omgeving, je vijanden en je Force-krachten. Uiteindelijk verloopt alles zo soepel dat je echt het gevoel krijgt dat

Grafisch gezien is Star Wars Jedi Survivor een mix van positieve en negatieve punten. Het art design van de sci-fi werelden, omgevingen, droids en personages is fantastisch en bereikt het niveau van een Star Wars-film. De animaties zijn ook zeer goed gedaan, vooral gezien het aantal vijanden met unieke movesets in het spel.

.

Star Wars Jedi Survivor is absoluut een fantastisch spel dat van begin tot eind vermakelijk is. Het biedt een soepele en vloeiende gameplay-ervaring en is perfect voor momenten waarop je even geen zin hebt in een multiplayergame zoals Call of Duty of Fortnite.
7

0 0