Review: StarCraft Remastered

Blizzard heeft de originele StarCraft, zijn expansion Brood War en de mapeditor geremastered en een compleet nieuwe look gegeven. Zo heeft de game betere graphics, een levendigere wereld en is de game in 4K te spelen. Ook is er het een en ander gesleuteld aan de multiplayer van de game. Of de game nog net zo goed is als vroeger lees je in de review van StarCraft Remastered.

StarCraft en Brood War hebben dus een flinke oppoetsbeurt gekregen. Zo is de game meer moderner gemaakt met ondersteuning voor 4K beeldschermen en een meer geanimeerde wereld. Dit kan je meteen zien als je de game opstart, want als je de legacy versie van StarCraft vergelijkt met de remaster kan je zien dat de game echt gemoderniseerd is qua art en looks. Het is vooral tof om te zien hoe Blizzard heeft geprobeerd om de oude stijl in de remaster te verwerken, dit zie je ook heel goed naar voren komen. De game voelt nieuw maar ook vertrouwd aan.

De game heeft niet alleen grafisch een flinke oppoetsbeurt gekregen. De muziek en voicecasting in de game zijn ten opzichte van de legacy versie kwalitatief verbeterd. Al hoe wel Blizzard de speler zelf nog de mogelijkheid geeft om te kiezen tussen de oude geluiden en muziekjes, dit kunnen ze zelf namelijk makkelijk aanpassen in het menu.

Wat vooral goed aanvoelt is de gameplay en de besturing van de game. Deze voelt net zo fijn en vertrouwd als de legacy versie van StarCraft. Niets op aan te merken dus. Het enige nadeel wat dit wel met zich meebrengt is dat je net zoals bij de legacy versie maar een gering aantal troepen kan selecteren, dit terwijl je bij StarCraft II wel een groter aantal troepen in een keer op een bepaal doelwit kan laten focussen. Hierbij is het gebruik van hotkeys zeer aangeraden, het is namelijk makkelijk om hotkeys in de game te configuren en zo er voor te zorgen dat je makkelijk een aantal troepen er op uit kan sturen. Deze hotkeys zijn verder ook makkelijk voor het selecteren van gebouwen.

Zoals ik al aan het begin van review aangaf is er ook gesleuteld aan de multiplayer van de game. Zo is deze gemoderniseerd en is het vanaf nu mogelijk om gebruik te maken van cloud savegames, is matchmaking toegevoegd aan de game en is er een leaderboards functie toegevoegd aan de game. Hier heeft Blizzard voor gekozen om zo de multiplayer voor iedereen interessanter te maken.

Al met al is dit een hele toffe remaster. Het is leuk om te zien hoe Blizzard de game nieuw leven in heeft geblazen. De game is vooral grafisch en qua geluid er enorm op vooruitgegaan. De toegevoegde multiplayer aspecten zijn ook heel goed uitgewerkt. Tijdens het spelen van deze remaster zou je merken dat je nog steeds het zelfde gevoel krijgt als wat je kreeg toen je de legacy versie van de game speelde. Dus: het is zeker een aanrader, zeker als je de game in het verleden nog nooit hebt geprobeerd.

StarCraft Remastered is vanaf nu de downloaden in de Blizzard Battle.net store.