Review: SteelSeries Arctis Pro + GameDAC

SteelSeries heeft een bijzonder sterke line-up als het gaat om randapparatuur. Daarbij is een goede gameheadset eigenlijk niet weg te denken bij de hedendaagse gamer. Het bedrijf heeft recentelijk de Arctis Pro + GameDAC op de markt gebracht. Dat is een headset met een kastje waar je alles op kan regelen. Maar hoe zijn de headset en de GameDAC eigenlijk in gebruik? Je leest het in deze recensie.

Er is altijd ruimte voor een beetje gezond cynisme wanneer deze nieuwe technische standaarden zichzelf presenteren, natuurlijk. Maar wat we elders hebben gezien met hi-res-headsets, is dat zelfs als je niet naar 24-bits geluid luistert en dus van de technologie profiteert, de geluidskwaliteit nog steeds geweldig is. De Arctis Pro + GameDAC beschikt over een frequentiebereik van 10 Hz tot 40 kHz, veel meer dan de gebruikelijke 20-20 die we zien van blikjes zonder hi-res. En dat betekent dat, zelfs als je geen abonnement op Spotify hebt om met een druk op de knop hi-res songs af te spelen, je dankzij dat brede bereik wel een verbetering van de geluidskwaliteit hoort.

Het beste van alles is dat die verbetering komt van de GameDAC, een digitaal-naar-analoogomzetter en versterker die verwerkingstaken van je PC wegneemt en ze in het midden van het signaalpad verwerkt. GameDAC van SteelSeries, dat klein en onopvallend genoeg is om op elk bureau te zitten, doet ook dienst als controlecentrum. Als je op de grotere zwarte rubberen wijzerplaat drukt, verschijnt een OLED-optiemenu, waar je de DTS-hoofdtelefoon kunt inschakelen: X-surroundgeluid in- en uitschakelen, de balans tussen het spel en de chat regelen en meer.

De GameDAC beschikt over een 3.5 mm audio-aansluiting, USB en optische audiopoorten voor invoer. Deze flexibiliteit van tal van invoeropties komt in wezen tegemoet aan een van de belangrijkste minpunten van Arctis 7. Dit nieuwe model kan worden aangesloten op de PlayStation 4, PC en de Xbox One met behulp van een optische kabel, die zorgt voor een meer gecontroleerd en iets gedetailleerder geluid dan de USB, voor high-res audio zonder de noodzaak van de DTS-boost. Een ding om in gedachten te houden is dat wanneer GameDAC wordt gebruikt een maximale volumebegrenzer heeft. Wanneer je analoog gaat in plaats van de GameDAC te gebruiken, zijn de koptelefoons veel luider. Het kastje wordt geleverd met een ingebouwde limiter vanwege een internationale verordening, maar gelukkig kun je gemakkelijk naar de instelling gaan om de veiligheidsfunctie uit te schakelen als je dat wilt.

Net als bij de vorige Arctis-modellen, is er een scrollwieltje aan de achterkant van de linker oorschelp en een eenvoudig te vinden knop voor microfoononderdrukking erboven. Op de bedrade versie die ik heb getest, is er geen scrolwiel voor games en chatsessies in de rechter oorschelp en als een ervaren Arctis 7-gebruiker voel ik dat verlies. Het is soms vervelend om het in te stellen met behulp van de GameDAC.

Een ander minpuntje is dat, aangezien de hoofdtelefoon via micro-USB op de GameDAC wordt aangesloten, je de bijgeleverde 3.5 mm mobiele adapter moet aansluiten als je de headset (minus hi-res-ondersteuning) op je smartphone wilt gebruiken. En omdat recente smartphones de 3.5 mm-aansluiting hebben afgedaan, betekent dit dat je nog een andere adapter moet bevestigen. Niet echt de schuld van SteelSeries, maar het is de moeite waard om in gedachten te houden als je dit als een alles-in-één oplossing beschouwt.

De headset ziet er fantastisch uit. Visueel is het prachtige, strakke ontwerp niet betreden door de opname van RGB-verlichting, het is een subtiele ring rond elke oorschelp die er net zo goed uitziet als we een RGB-product hebben gezien. Als gameheadset is deze feature-rijk en briljant afgestemd met het soms gedeelde Headphone: X softwarematige surround-geluid, dat zorgt voor rijke en ruime soundscapes. Als een paar audiofiele koptelefoons heeft het echt de warmte en de diepte om te concurreren met duurdere, niet-gaming-modellen, hoewel met een hele reeks adapters op sleeptouw als je het wilt aansluiten op een smartphone.

Het ontwerp van de headset is erg mooi. Er is maar één woord voor het ontwerp van de Arctis Pro + GameDAC: elegantie. Hoewel de grootste concurrenten lijken allemaal de meest ambitieus ogende, gamers-headsets te ontwerpen, brengt het alles weer terug naar de aarde met een eenvoudig, minimalistisch ontwerp.

SteelSeries kiest opnieuw voor een stijlvolle, matte uitstraling en een ergonomisch ontwerp. De stalen hoofdband heeft een gunmetal afwerking met een gewatteerde onderkant. De draaibare oorschelpen pronken met afneembare platen met een laag soft-touch verf en op atletiek geïnspireerde Airweave-kussens.

Dit bekabelde Pro-model is bijna het neusje van de zalm van Arctis. Toch is de duurdere draadloze versie ietsjes fijner in gebruik, voornamelijk door het gebruiksgemak dat een draadloze opstelling met zich meebrengt. Maar als je budget niet die extra 50 euro rekt, biedt deze headset genoeg fijne mogelijkheden.

Met een stijlvolle esthetiek en een verbluffend geluid, is de nieuwste headset van SteelSeries het kenmerk van een auditieve legende. Met zijn verschillende invoeropties, geweldig virtueel surround-geluid, comfort en toegankelijkheid voor besturing, is het de droom van een gamer.

9.5/10
9.5/10
  • Geluid - 10/10