Review: Steins; Gate Elite

Deze generatie is niet onbekend met ports, re-releases, remasters en remakes. We hebben zoveel games uit het PS3 en Xbox 360-tijdperk zien verschijnen op de huidige generatie consoles in een of andere vorm. Terwijl sommige van hen simpele cash grabs waren, hebben we ook een aantal geweldige remakes gehad zoals Call of Duty: Modern Warfare. Ik had nooit gedacht dat ik een remake van een visuele roman zou gaan zien, maar hier zijn we dan. Steins; Gate is uitgebracht op meerdere platforms, variërend van iPad tot PS Vita en zelfs op de PC. Steins; Gate is in principe een must voor iedereen die geïnteresseerd is in fantastische verhalen. Waarom dat zo is, lees je in deze recensie.

Er zijn maar weinig gevallen waarin een anime voldoet aan een visuele roman als het gaat om verhalen vertellen en kunst. Er zijn situaties waarin een anime een verhaal tot zijn recht kan brengen, maar het is bijna altijd beter om alleen een visuele roman te ervaren voor de hele ervaring, omdat een anime meestal een ingekorte versie is of slechts enkele van de uitgangen beslaat, zo niet alleen een. Steins; Gate Elite heeft als doel de kloof tussen een visuele roman en een anime te overbruggen door geanimeerde scènes uit de anime aan te bieden ter vervanging van de statische kunst die de visuele roman had. In plaats van te spelen als een interactief boek, speelt Elite als een interactieve anime-show en dit is een van de redenen waarom een consoleversie zo goed werkt. Hoewel visuele romans het beste spelen op draagbare apparaten, omdat ze net als boeken zijn, is anime altijd het beste op het grote scherm en Steins; Gate Elite is erg plezierig om te beleven op een groot scherm.

Mijn grootste zorg was met hoe de anime zelf niet zo goed is als de prachtige kunst die de visuele roman had en hoe dit het algehele gevoel zou beïnvloeden. Gelukkig hebben de ontwikkelaars geweldig werk geleverd met het aanpassen van de anime en de overlappende tekstvakken en zelfs de andere segmenten van het verhaal. Op de PlayStation 4 ziet het er fris uit en de tussenfilmpjes zijn mooi op het grote scherm. Ik denk dat dit de enige visuele roman is die ik ooit zou aanbevelen voor niet-draagbare apparaten. Steins; Gate Elite is absoluut een geweldige ervaring op de tv. Een aspect dat een speciale vermelding verdient, is de mooie nieuwe interface voor alles wat met beslissingen te maken heeft. Alles is prachtig geanimeerd en het is een enorme stap vooruit in de oorspronkelijke interface die te kampen had met problemen met tekstomloop.

Elite’s openingsnummer is uitstekend en er is niets echt mis met de audio en stem zelf, maar de ergernis zit in de implementatie. Er zijn momenten zonder geluid dat enkele atmosferische geluiden of loops zou kunnen gebruiken voor de muziek die eerder werd gespeeld. Ik kan gelukkig mededelen dat de audio goed klonk vanaf het begin tot het einde.

Het probleem met het gebruik van de anime-filmscènes ter vervanging van de consistent prachtige statische kunst die de visuele roman had, is dat bepaalde scènes waarin ingezoomde momenten kijken, slecht lijken, omdat het letterlijk lijkt op inzoomen op een scène uit een anime. Verwacht een paar wazige beelden wanneer dit gebeurt. Gelukkig zien de werkelijke scènes er goed uit op het grote scherm. Hoewel dit geen invloed had op mijn plezier sinds ik Steins zag, Gate met Japanse VA, heb ik het gevoel dat het niet opnemen van een Engels nummer een gemiste kans is. Dit zou ongetwijfeld de lokalisatiekosten opblazen om iets extra’s te laten opnemen, maar de fans die de Steins bekeken, Gate anime nagesynchroniseerd zou het op prijs hebben gesteld als een bekende stemtrack inbegrepen was.

Het probleem met het gebruik van de anime-filmscènes ter vervanging van de consistent prachtige statische kunst die de visuele roman had, is dat bepaalde scènes waarin ingezoomde momenten kijken, slecht lijken, omdat het letterlijk lijkt op inzoomen op een scène uit een anime. Gelukkig zien de werkelijke scènes er goed uit op het grote scherm.

Ik speelde Steins; Gate met Japanse voiceover, toch heb ik het gevoel dat het niet opnemen van een Engelse soundtrack een gemiste kans is. Het zou ongetwijfeld de lokalisatiekosten hoger maken om iets extra’s te laten opnemen, maar de fans die de Steins; Gate keken in het Engels zouden het op prijs hebben gesteld als een bekende stemtrack inbegrepen was.

Al met al ben ik zeer tevreden met Steins; Gate Elite. Ik verwachtte dat het wederom een simpele cash grab zou worden, maar dit was gelukkig niet zo. Elite is geweldige manier om zowel het spel als de anime tegelijkertijd te ervaren. Steins; Gate Elite is een echte aanrader voor anime liefhebbers.

8.5/10
8.5/10
    8/10