Review: Tom Clancy’s The Division 2

The Division 2 is eindelijk hier. De game is beschikbaar voor Xbox One, PlayStation 4 en PC. Als je een van de speciale edities van het spel hebt gekocht, kon je het spel al een tijdje spelen, vanaf 15 maart konden gamers met de standaardeditie ook meedoen aan de actie. The Division 2 is een online actie role-playing game en legt de nadruk op squadervesting, waarbij teamgenoten van dekking schieten en samenwerken om groepen vijanden te elimineren. Dat wil niet zeggen dat je de wereld van The Division 2 niet alleen kan aanpakken. Als je een lone wolf wilt zijn die alleen over de gewelddadige straten van Washington DC doorkruist, kan dat. In deze recensie lees je of het een toffe game is.

Zeven maanden na de gebeurtenissen van de eerste game, heroverweegt The Division 2 de gameplay van de voorganger. Vijanden hebben nog meer kogels nodig om dood te gaan dan dat wat geloofwaardig is, maar het zijn niet de kogelsponsen in The Division. Ubisoft heeft ook The Division 2 gemaakt om meer aandacht te hebben voor het eindspel, waarin meer dan één Dark Zone, krachtige late game-buit en raids zijn opgenomen – die met maximaal acht spelers kunnen worden aangepakt. Van wat we tot nu toe hebben gezien, lijkt de The Division 2 op alle manieren het formaat van zijn voorganger te verbeteren. Dus als je The Division van 2016 hebt gemist, kun je overwegen om het vervolg te kopen.

Hoe meer ik de The Division 2 speel, hoe meer ik er van houd. Ik heb de game ongeveer 15 uur gespeeld, en ben lvl 20. Ik ben niet verrast dat ik geniet van mijn tijd in dit enorme vervolg. The Division was tenslotte een van mijn favoriete games van 2016. Ik ben echter verbaasd over hoe veel beter het wordt als de kaart wordt geopend.

Hoewel ik leuk vond wat ik in de bèta speelde, pronkt de opening vijf uur met een deel van D.C. dat esthetisch erg lijkt op de versie van New York City die in het origineel is afgebeeld. Dat verandert vrij snel. Er zijn veel commerciële gebieden, maar de kaart gaat open voor het onthullen van grasrijke bosgebieden, voorsteden en prachtig gedetailleerde woestenijen langs de oevers van de Potomac. Werp iconische monumenten in, zoals het Washington Monument, Lincoln Memorial en het Witte Huis, en The Division 2 heeft gemakkelijk een van de meer boeiende open werelden in de recente geschiedenis. Washington D.C. is een veel gedetailleerdere en meeslepende post-apocalyptische stad dan Ubisoft die in het origineel is opgeroepen.

Door het grote ontwerp van het gebied en het niveau kunnen de solide systemen nog verder schijnen. Diverse omgevingen met verschillende gezichtspunten en gevaren bevorderen een schat aan strategieën. Koppel de enorme, goed gerealiseerde open wereld met een subliem buitensysteem gevuld met een schat aan gedifferentieerde wapens en uitrusting, en The Division 2 wordt snel een verslavende, zeer lonende onderneming.

Hoewel ik nog steeds het eindspel moet ervaren om mijn definitieve oordeel te vellen, heb ik genoeg gespeeld om te zeggen dat The Division 2 op bijna alle manieren een duidelijke verbetering is ten opzichte van zijn voorganger.

Velen spelen loot-based games zoals The Division 2 voor de inhoud van het eindspel. Dat is begrijpelijk, omdat het eindspel de beste versnelling produceert en voortdurende en moeilijke uitdagingen kent. Maar ik kan The Division 2 van harte aanbevelen, zelfs als je geen interesse hebt in het eindspel. Ubisoft heeft het spel naar het eindspel veel aangenamer en gevarieerder gemaakt. In plaats van elke missie in onopvallende gebouwen zonder kernidentiteit te plaatsen, heeft Ubisoft van elk niveau een eigen, levendig setwerk gemaakt dat volledig uniek is voor de rest van het spel. In één missie verken je het American History Museum, vol met interessante exposities. In een ander maak je een reis door de lucht- en ruimtevaartgeschiedenis. In de volgende missie ga je naar het ruimtevaarthoofdkwartier. Dan sta je te kijken naar het Lincoln Memorial, schietende vijanden in een museum gewijd aan de monumentale president.

Elk van de verhaalmissies maakt gebruik van zijn omgevingen, niet alleen voor de show, maar om de kern van de gameplay net zo goed aan te passen dat je meteen kunt denken. In het lucht- en ruimtevaartmuseum ging ik bijvoorbeeld een planetarium binnen. Cool toch? Ik had in het begin geen tijd om de sterrenbeelden te bewonderen die boven de donkere kamer liepen, omdat ik van alle kanten beschoten werd. Mijn vijanden hadden een positie ingenomen in een uitgeblazen opening in de koepel boven het museum. Terwijl het plafond bewoog, veranderde hun zichtbaarheid en positie voortdurend. Om goed te kunnen richten, moest ik strategisch van mijn lagere positie af bewegen.

De verhaalmissies gaan ook over in de overkoepelende verhaallijn over het herstellen van de orde na de virale epidemie. Stel je zeven maanden na het origineel in, dan sta je tegen drie snode groepen slechteriken: Hyena’s (niet het dier), True Sons en Outcasts.

Helaas is het hoofdverhaal niet veel interessanter dan het origineel, wat betekent dat het nogal saai is. Er zijn enkele leuke ontwikkelingen en missiedoelen die de ernst van wat er op het spel staat, laten zien, maar het verhaal is behoorlijk overzichtelijk. Emotionele verbindingen met personages die je tegenkomt, zijn vrijwel onbestaand, omdat je niet op consistente wijze met hen communiceert. Bovendien voelt de dialoog raar en onpersoonlijk op het punt dat het soms moeilijk is om personages te zien als mensen in plaats van robots.

Dit vind ik het beste aan The Division 2, namelijk de golven van vijanden die het gebied binnendringen, zijn overgenomen van het origineel, maar dankzij het slimmere AI-ontwerp voelt het nooit routine aan. Het slimme AI-ontwerp strekt zich helaas niet uit tot je bondgenoten. Tijdens missies waar je mensen moet beschermen, doen ze grillige dingen, zoals rechtstreeks naar vijanden lopen. Ze vragen eigenlijk om de dood. Het is vervelend, maar gelukkig zijn dit soort gebeurtenissen zeldzaam.

De cover shooting mechanics voldoen ook meer dan het origineel, simpelweg omdat pistolen realistischer lijken als het gaat om terugslag, geluid, gewicht en nauwkeurigheid. In het begin gebruikte ik voornamelijk alleen een automatisch aanvalsgeweer in combinatie met een standaard jachtgeweer. Uiteindelijk dwong het gevarieerde ontwerp van de vijand me echter om te experimenteren met verschillende load outs. Ongeveer 15 uur lang geloofde ik dat het gebruik van een jachtgeweer gewoon niet paste in de gameplay-loop. Toen ontmoette ik de baas van de vlammenwerper en veranderde mijn gedachten in een haast. Nu ik het grootste deel van het verhaal heb doorstaan, besef ik dat er een use-case is voor alle soorten wapens die me ertoe hebben gebracht om meerdere loadouts te maken die ik kan omwisselen.

Ik heb bijna net zoveel plezier met het voltooien van nevenmissies en open wereldevenementen, als met de verhaalmissies. The Division 2 heeft een slim progressiesysteem waarbij alles wat je doet fungeert in grotere doelen zoals het opnieuw opbouwen van nederzettingen – de grootschalige veilige gebieden die in de loop van de tijd bloeiende ecosystemen worden.

Mijn favoriete open wereldactiviteit zijn controlepunten, vijandige gebieden die je kunt vastleggen voor de rebellen. Elk volgt dezelfde lus. Versla vijanden, roep versterkingen op met een fakkelpistool en versla vervolgens de laatste wanhopige poging van de vijand om de controle terug te krijgen. Daarna kan je het nieuwe veilige gebied bevoorraden met benodigdheden en XP verdienen. Om de zoveel tijd kan je terugkeren en helpen om de controle over het gebied te behouden. Control points zijn zo geplaatst dat het vastleggen ervan bijna onmisbaar is voor reizen. Bovendien heeft elk controlepunt een voorraadkamer vol met buit, waardoor ze je tijd zeker waard zijn.

De gevolgen van de open wereldactiviteiten dragen bij aan de projectdoelen, die dan helpen om nieuwe diensten aan de mensen in nederzettingen aan te bieden. Hoewel de services je niet echt op een tastbare manier helpen, is het opbouwen van de community met nieuwe armaturen en voorzieningen cool om in beweging te zien.

Natuurlijk, de wens om betere en betere buit te krijgen, voedt veel van de verkenning. Armor zoals vesten en kniebeschermers zien er vrij algemeen uit, hoewel emblemen en andere kleine visuele details variëren. Wapens aan de andere kant zijn op passende wijze uniek en hebben mooie skins.

Ubisoft ging echt helemaal uit met stat details over wapens en uitrusting. Elk stuk is ingedeeld en voorzien van een kleurcode, van gedragen tot standaard, van gespecialiseerd tot superieur tot high-end tot exotisch. Hoe hoger je op de schaal komt, hoe meer statische wijzigingen ze hebben. Wapenbeschrijvingen bevatten niet alleen basismateriaal zoals DPS en RPM, maar ook drop-off-schade door afstand.

Je kunt wapens testen op efficiëntie bij de schietbaan om heel gedetailleerd te worden met je wapenkeuze. Armor-statistieken worden verder beïnvloed door merkensets die stat bonussen voor wapens, vaardigheden, gezondheid en meer geven. Het maken van je meest formidabele build vergt soms wat creatief denken, maar het is altijd een plezier om je uitrusting te mixen en matchen om te vinden wat het beste werkt. Als je het soort speler bent dat graag ziet hoe elk stuk gear je bouw beïnvloedt, heeft The Division 2 misschien een overdaad aan informatie tot je beschikking.

The Dark zone is in The Division 2 ook een stuk beter gemaakt dan in zijn voorganger. Je krijgt meer uitleg over wat er allemaal te doen is en hoe je je loot snel kan extracten. Ik heb mijn meeste uren toch gespendeerd in The Dark Zone, omdat de loot die je hier krijg veel beter is dan de loot die je buiten The Dark Zone krijgt.

Ik raad The Divison 2 zeker aan voor iedere gamer. Of je nou de omgeving erg kan waarderen, of dat je toch liever hard wilt grinden om te gaan opscheppen hoe goed je gear is, het kan allemaal in The Division 2. De map is ook groot genoeg en houdt de gemiddelde gamer lang genoeg zoet.

7.9/10
7.9/10
    8/10