Home » Review: The Last of Us: Part 1 (PC)

Review: The Last of Us: Part 1 (PC)

Hoewel The Last of Us: Part I misschien wel de beste versie van de game is, is de PC-versie ongelooflijk ondermaats.

Het is inmiddels al 10 jaar geleden dat The Last of Us voor het eerst verscheen op de Playstation 3. Meteen werd het spel bedolven met diverse onderscheidingen werd de game door diverse gamers genoemd tot een van de beste games aller tijden.

Een jaar later verscheen de game als remaster voor de Playstation 4. Maar het duurde tot 2022 voor de game een volledige remake kreeg op de Playstation 5 en werd er direct een subtitel The Last of Us: Part I toegevoegd aan deze remake.

Een jaar later werd de game voor het eerst naar buiten gebracht buiten de Playstation-systemen. De game verscheen namelijk voor PC. Aangezien deze titel dezelfde remake is als de Playstation 5-versie hebben we gelijk een pracht van een game in onze handen. Wat tevens wel verschillend is in vergelijking met de Playstation 5-versie is dat deze versie de nodige verbeteringen heeft doorgevoerd. Zoals betere opties voor toegankelijkheid, een auto-aim die veelal zelf kunt instellen naar eigen smaak om zo een betere controle te hebben in deze game.

Meteen valt op dat deze game, net als de serie, enorm terugvalt op het vertellen van het verhaal. Waardoor het spel meteen de aandacht weet te trekken dat je niet anders verwacht van deze game. Deze game heeft geen aanloop naar gebeurtenissen die alles bepalend zijn, nee in tegenstelling tot de gemiddelde game is deze direct vanaf de opening van deze game aanwezig. De proloog van Joel en zijn dochter duur ongeveer 20 minuten. In deze 20 minuten weet de game je direct naar zich toe te trekken, waardoor je gelijk direct op het verhaal gefixeerd bent. En je in een wereld trekt die na Covid-19 nu een stuk reëler aanvoelt.

Jij bent Joël, een man die duidelijk schade heeft opgelopen tijdens de uitbraak van deze pandemie en het overlijden van zijn dochter. Waarbij de wereld voor hem voor altijd veranderden. Hij doet er alles aan om te overleven maar het is zeker af te lezen dat deze man niet helemaal mentaal meer 100% is. Grafisch ziet de game er adembenemend uit en daar is niks over te klagen. Wat wel helaas over te spreken is zijn de vele PC bugs die deze game bevatte de makers hebben wel aangegeven dat ze hard aan het werk zijn op de game goed te krijgen en zo alle bugs eruit te werken.

Dit wordt echter wel gedaan met hele grote patches. Recent heb ik de game moeten update met een patch van 10GB persoonlijk vind ik dit erg veel daar bovenop komt ook nog eens kijken dat de game van zichzelf al minstens 60 tot 70 GB is met de recente patch erbij kom je uit op een forse 80GB en dit voor een enkele game en door een simpele patch. Dat de game daarom compleet omlaag gehaald is op Steam door de vele negatieve reviews wat uiteraard wel te begrijpen is. Mensen hebben lang op deze game moeten wachten. De vele bugs hebben er ook voor gezorgd dat de game onspeelbaar was en ook dat moeten wij meenemen in onze beoordeling over deze game.

Er kunnen inderdaad altijd bugs in een recente release zitten maar de vele bugs die de game teisterde heb ik zelf geen woorden voor over. Ze hadden beter de game nog met ene kleine 6 maanden moeten uitstellen om er op zijn minst er voor te zorgen dat de game in een betere staat vrijgegeven werd. The Last of Us: Part 1 is voor de PC geport door Iron Galaxy welke met enkele andere ports die ze hebben vrijgeven ook vol zat met bugs. Daarom ben ik tot op heden nog steeds verbaasd dat Sony deze studio wederom op een port hebben gezet, gezien hun voorgeschiedenis.

Dat The Last of Us: Part 1 een van de betere games op de markt is dat is zeker te zien in zijn voorgaande versies. Helaas vind ik deze versie een enorme pruts werk het is net als of je een beker water drinkt met een enorme lading aan zout. Wat niet te zuipen is, en dat is zeker te proeven in hoe deze game is vrijgeven. Al het bovengenoemde inclusief de bugs en de staat waarin de game is vrijgeven moet ik in overweging nemen met deze eindoordeel en de eindscore. De game was zeker vermakend om te spelen alleen door de vele bugs was het niet altijd mogelijk. Het beste was geweest als de game was uitgesteld voor een kleine 6 maanden in de hoop dat de game in zijn verdiende status werd vrijgeven
6
Oke

0 0