Home » Review: The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom

Review: The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom

Echoes of Wisdom is een verfrissende top-down Zelda-game met focus op dungeons en unieke puzzelmechanics.

Na het succes van Tears of the Kingdom voelt The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom als een logische volgende stap. In plaats van een groots third-person avontuur, keert deze titel terug naar een top-down perspectief en ligt de nadruk volledig op dungeons en puzzels. Maar wat deze game echt onderscheidt, is dat niet Link, maar prinses Zelda zelf de hoofdrol speelt. Met een vernieuwde opzet en het introduceren van een nieuw magisch systeem, biedt deze game een frisse kijk op de klassieke Zelda-formule.

Het verhaal begint met Zelda, gevangen en verward, terwijl Hyrule bedreigd wordt door mysterieuze rifts en corrupte bondgenoten. Link is vermist, en het lot van het koninkrijk rust voor het eerst volledig op Zelda’s schouders. Al snel verschijnt Tri, een kleine gele lichtwezen, die Zelda helpt door haar een magische staf te geven waarmee ze “echoes” van objecten en vijanden kan creëren. Dit vormt de kern van de gameplay en zorgt voor verrassende en vaak hilarische puzzeloplossingen.

Het echo-systeem is het hart van de game en stelt Zelda in staat om kopieën te maken van voorwerpen of zelfs vijanden. Niet alles is kopieerbaar, maar de objecten die je kunt echoën, zorgen voor creatieve puzzeloplossingen. Denk aan het gebruiken van een stuk gloeiend vlees om vijanden af te leiden of bedden te stapelen om een trap te vormen. Dit systeem wordt echter beperkt door magische kosten, wat betekent dat je strategisch moet nadenken over wanneer en hoe je echoes gebruikt. Naarmate je verder komt in het spel, krijg je meer mogelijkheden om echo’s te maken, maar het blijft een uitdaging om je magische middelen goed te beheren.

Wat veel fans blij zal maken, is de terugkeer naar meer traditionele Zelda-dungeons. Elk van deze kerkers zit vol met complexe puzzels die vaak meerdere oplossingen hebben. Hoewel het spel duidelijker gestructureerd is dan bijvoorbeeld Tears of the Kingdom, voelt het nog steeds alsof je veel vrijheid hebt in hoe je de puzzels oplost. Het geeft je het gevoel dat je slimme oplossingen bedenkt, zelfs als je soms niet zeker weet of dat de bedoelde oplossing was.

De wereld van Hyrule ziet er prachtig uit in Echoes of Wisdom. Het spel combineert een charmante art-stijl met subtiele details die de wereld tot leven brengen. Hoewel er soms wat frame-pacing problemen zijn in de open wereld, vooral buiten de dungeons, doet dit weinig af aan de algehele ervaring. Binnen de kerkers verloopt alles soepel en kun je je volledig focussen op de gameplay en puzzels.

De soundtrack is, zoals je van een Zelda-titel mag verwachten, fantastisch. De muziek zorgt voor de juiste sfeer tijdens epische momenten, terwijl de klassieke geluidseffecten vertrouwd en nostalgisch aanvoelen. Tegen het einde van het spel verlangde ik echter naar meer interactie van Zelda zelf, vooral qua dialogen, aangezien de game grotendeels zonder gesproken teksten blijft.

Naast de echo’s introduceert de game ook nieuwe mechanics zoals “Logic” en “Mind Chess”. Deze systemen dagen je uit om creatief te denken en zorgen voor een interessante dynamiek in de puzzels. In Mind Chess moet je bijvoorbeeld tactisch kiezen wanneer je een gesprekspartner aanvalt of stil blijft om informatie te ontfutselen, wat bijdraagt aan de variëteit in de gameplay.

Hoewel de focus meer ligt op puzzels dan op gevechten, kan Zelda tijdelijk veranderen in Link voor noodsituaties of in dungeons waar het magische energiemeter eenvoudig aan te vullen is. Deze transformaties zorgen voor krachtige momenten in het verhaal, maar de meeste tijd breng je door met het gebruik van echoes om vijanden te bestrijden. Dit zorgt soms voor traag verlopende gevechten, waarbij je meer tijd besteedt aan ontwijken dan actief deelnemen aan de strijd.

The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom is een schitterende en slim ontworpen game die spelers uitdaagt om creatieve oplossingen te vinden. De terugkeer naar dungeons zal veel fans aanspreken, terwijl de unieke mechanics en het perspectief van Zelda een frisse draai geven aan de klassieke Zelda-ervaring. Hoewel sommige elementen misschien niet voor iedereen werken, zoals de minder directe gevechtsopties, is dit een fantastisch avontuur dat aantoont dat de serie nog steeds kan verrassen.
9

0 0