Review: The Mooseman

The Mooseman, afkomstig van de kleine ontwikkelaar Morteshka, is een 2D-reis door eeuwenoude landen, geïnspireerd op de Fins-Oegrische overlevering en de Chud-stammen in Noord-Europa. Je bestuurt een zwervende sjamaan die in staat is om een ​​etherisch gebied waar dieren zich in het landschap bevinden waar te nemen. Je zult een groot aantal dieren en geesten tegenkomen die je zullen helpen of hinderen tijdens een wandeling door de drie lagen van het universum.

Grafisch is The Mooseman een grotschildering tot leven gebracht, met opzettelijk krassend animeren en parallax scrollen waardoor de illusie van diepte wordt gecreëerd. In eerste instantie lijkt de fantastische game Limbo een overheersende invloed te hebben, vooral omdat je je voor gigantische roofdieren verstopt en na dodelijke aanvallen opnieuw uitademt, maar die monochrome, aftekenende stijl breidt zich al snel uit met een gevarieerder kleurenpalet. We hebben de afgelopen tijd een paar opvallende 2D-kunst gezien in de ‘indie’-ruimte, en er zijn hier enkele nette effecten, hoewel je niets hebt gezien dat je nog niet eerder hebt gezien. Koren zingen als wezens verschijnen boven sterrenbeelden in de nachtelijke hemel en weerspiegelen in plassen water. Het is effectief, zo niet spectaculair.

In de voetsporen van de mystieke halfman / halfgod ‘moosemen’, zul je enkele rudimentaire milieu-puzzels oplossen. Door op ‘X’ te drukken, kun je een andere bestaanslaag zien met gloeiende witte figuren en markeringen die over een groot deel van het landschap verschijnen. Een groot rotsblok kan worden onthuld als een hagedisachtig wezen dat volgt op waar je beweegt – het naar een specifiek punt leiden en terugkeren naar het sterfelijke rijk maakt een hoog platform toegankelijk of laat je een ravijn oversteken.

Voorbij het verplaatsen van je personage met de linker joystick en het activeren van ‘Moose Vision’ met ‘X’ – vergezeld van een onheilspellende ‘whoosh’ die snel irritant wordt – zul je uiteindelijk in staat zijn om vijandige projectielen af ​​te weren met je staf door deze te verlichten met ‘O’, waardoor een one-hit-schild ontstaat. Voortgang wordt opgeslagen terwijl je speelt en scènes zijn toegankelijk vanuit het hoofdmenu.

Mechanica terzijde, de focus van het spel op het interpreteren van symbolen en folklore geeft het het gevoel van een esoterisch museumexpositie. Het is de taak van de speler om de gepresenteerde geschiedenis en mythologie te verwerken en The Mooseman heeft de bereidheid nodig om zich te verdiepen in objectbeschrijvingen en tekst. Terwijl je loopt (automatisch wandelen wordt geactiveerd met een dubbele tik) lichten de ogen van idoolbeelden op. Deze ontsluiten eerder niet te ontcijferen teksten die de scheppingsmythe achter het spel vertellen, een verhaal van drie werelden.

Je zult ook verborgen hiërogliefen en artefacten tegenkomen die je moet verzamelen. Deze elk met een beschrijving en verwijzing naar een echt relikwie gevonden in de regionale musea in Perm Krai, Rusland. Deze tekst vormt een groot deel van de aantrekkingskracht van het spel – je zult de Mooseman waarschijnlijk treurig vinden als je er niet mee bezig bent. Zwarte schermen met suggestieve zinnen en audio zetten de toon tussen scènes, maar om het maximale uit het spel te halen en de speeltijd na een paar uur te verlengen, moet je in de menu’s duiken.

Helaas kunnen die menu’s echt met een andere kwaliteitspas doen – de gebruikersinterface voelt niet intuïtief en negeert conventies. Het klikken van ‘O’ gaat bijvoorbeeld niet terug naar de vorige pagina. ‘Start nieuwe game’ is de standaardoptie op het titelscherm in plaats van ‘Doorgaan’. Met de knop ‘+’ wordt de actie gepauzeerd, maar als je wilt doorgaan, moet je drie spaties door een lijst verplaatsen en op ‘X’ drukken. Als je dit hebt gedaan, ga je terug naar de game, maar diezelfde druk op de knop activeert tegelijkertijd (of gedeactiveerd) ‘Moose Vision’. Dus als je een etherische brug oversteekt als je pauzeert, val je dood.

Andere UI-problemen zetten ook een domper op de dingen. Het is moeilijk om te bepalen welk symbool is gemarkeerd in de artefacts-index. Als je naar de volgende pagina gaat, moet je naar een knop op het scherm navigeren.

Geen van deze problemen zou geïsoleerd zijn – en ze zijn niets dat een patch niet kan corrigeren – maar ze worden cumulatief vermoeiend omdat je de menu’s moet gebruiken om toegang te krijgen tot het echte gedeelte van de gameervaring.