Review: Trials Rising

Door de jaren heen zijn er al verschillende Trials-games uitgebracht. Met de nieuwste telg in de reeks, Trials Rising, verschijnt de volgende grote uitloper van de serie voor de PlayStation 4, Xbox One, PC en nu zelfs op de Nintendo Switch. Of Trials Rising een succes is, lees je in deze recensie.

In principe stond Trials nooit echt bekend voor zijn uitgebreid verhaal, maar ze hadden er in ieder geval een deel van meegemaakt in Trials Fusion. Rising richt zich meer op de harde kern van de serie: multiplayer. In de singleplayer volg je individuele races in verschillende moeilijkheidsniveaus op een wereldkaart en later in het spel ontvang je dezelfde routes met nieuwe opdrachten en uitdagingen. Hoewel verschillende competities en finales in eerste instantie hopen op veel afwisseling, is de gameplay hier helaas onnodig lang aangelopen om het niveausysteem en de bijbehorende kansen voor microtransacties te rechtvaardigen. Het feit dat het totale aantal tracks, motorvariatie en de tutorial in Trials Rising over het erg uitgebreid is, zorgt ervoor dat de replaywaarde erg hoog is.

Het herhalen van de individuele routes om genoeg XP te krijgen voor de volgende uitdagingen, het onderdeel van de singleplayer, duurt helaas iets langer en neemt de aanvankelijke euforie in het middengedeelte van de gameplay tot het eindspel over. Bij het ontgrendelen van de gemiddelde en moeilijke banen, begint pas echt voor Trials-veteranen. De tracks hebben weer een aantal creatieve secties waar je je tanden kunt in kunt zetten en de bijna onzichtbare motorbestuurder, maakt de komende uitdagingen weer een beetje spannender. Ubisoft RedLynx weet ook de tutorial en de individuele vaardigheidsspellen zeer succesvol te maken. De intro van Rising is heel eenvoudig en ook in de komende uitdagingen biedt Bradley Hill, alias professor FatShady, de juiste tips om te leren hoe je kunt overwinnen. Dat maakt Rising waarschijnlijk het beste startpunt voor nieuwe deelnemers van Trials.

Zodra je je een weg hebt gebaand door de talloze uitdagingen in de singleplayer en ook de laatste lootbox hebt geopend met cosmetische upgrades voor je rijder, je motor en individuele winnende poses, is het eindelijk tijd om te beginnen met de multiplayer-modi. Nieuw voor de serie: de tandemmodus. Sommige routes op de wereldkaart kunnen lokaal worden afgedekt in de coöperatie met een tandemfiets, waardoor het spel een ander chaotisch onderdeel wordt. Dus als je denkt dat Mario Kart of Monopoly vriendschappen verbreekt, moet je de Trial-uitdagingen in de coöperatie aangaan. Anders biedt Rising offline nog steeds de partymodus aan. Hier kun je je eigen spelregels instellen met maximaal vier spelers.

De wereldwijde multiplayer geeft je toegang tot de multiplayercomponent van de serie. Hier kun je het opnemen tegen maximaal acht spelers in een drievoudige uitdaging. Verdeeld in seizoenen, heb je altijd drie maanden om in de 100 beste trial-coureurs ter wereld te stappen om lid te worden van de Legend Division. Daarnaast biedt Trials Rising ook een Challenger-modus waarbij je met maximaal drie andere renners online kunt spelen op een baan die moeilijker en moeilijker wordt met een beperkt aantal pogingen om te leren. De multiplayer met acht spelers is zeer zeker verrassend opwindend tijdverdrijf.

Op het gebied van graphics en geluid slaat Trials Rising de plank niet mis. De tracklist wordt opnieuw gemengd van hiphop tot bands als Billy Talent of I Prevail. Als gevolg hiervan is de enigszins te snel herhalende soundtrack van Trials Fusion enigszins verbeterd. De individuele tracks bieden veel grappige assets en de waanzin waarvoor de serie zo geliefd is. Als je hier een handje wilt helpen, kun je ook de ingebouwde track-editor gebruiken, waar wat meer hulp voor nieuwkomers welkom was.

Al met al is Trials Rising een erg leuke game. Het overtuigt met een nieuwe creatieve multiplayer-benaderingen en opwindende lokale verbeteringen voor de volgende couch co-op sessies, maar loopt in de singleplayer soms in de soep door het winnen van lootboxen en repetitieve stukken. Ondanks dit alles blijft de titel de beste versie voor de nieuwkomers en biedt het eindspel voldoende uitdagingen voor veteranen.

8.5/10
8.5/10
    9/10