Review: Valkyria Revolution

Toen het nieuws naar buiten kwam dat de Valkyria Chronicles-serie een nieuw deel ging krijgen, kon ik mijn geluk niet op. Dat het een spin-off was die als prequel moest dienen, maakte me niet eens zo heel veel uit. Het origineel was een van mijn eerste games die ik ter review kreeg, dus ik draag vandaag de dag de serie nog altijd een warm hart toe. De verwachtingen zijn hoog, misschien zelfs te hoog, maar we stapten vol goede moed in de wereld van Valkyria Revolution. Is de game een top of een flop? Je leest het in deze review.

Zoals de Valkyria Chronicles games speelt Revolution zich af in een fictieve versie van Europa, gewoon Europa geheten. We verplaatsen ons naar het meest zuid-oostelijke punt van dit werelddeel naar een klein landje genaamd Jutland. Sinds een jaar is er een vredesverdrag vanuit het grootste land uit Europa, Ruzhien. Een compagnie uit Jutland vermoedt dat dit verdrag binnen korte tijd echter beëindigd zal worden en besluit de eerste stap te zetten om een deel van hun eigen land terug te veroveren. Er lijkt echter toch iets anders aan de hand te zijn.

Het verhaal van de game wordt verteld vanuit het oogpunt van twee historici die terugkijken op gebeurtenissen van honderd jaar geleden. Ze proberen te achterhalen wat er echt is gebeurd, in plaats van wat er in de geschiedenisboeken staat. We worden naar een alternatief Europa in 1850 getransporteerd, waar ragnite de bron is van zowel conflicten als nieuwe wapens, alsmede de industriële revolutie. Het kleine land Jutland, dat tussen vier Europese supermachten gelegen is, trekt ten oorlog tegen het oosterse imperium Ruz na een verlammende economische blokkade. In feite wordt de oorlog opgezet door vijf Jutlanders die wraak willen nemen op Ruz. We volgen een van deze Jutlanders, Amleth Grønkjær, de leider van de Anti-Valkyrian Squad.

Hoewel verandering prima is, blijft het stiekem wel een teleurstelling dat het strategische element uit het raam is gegooid door Media.Vision. Dat was immers het punt waarmee Valkyria Chronicles zich wist te onderscheiden van de andere door anime geïnspireerde games. In plaats daarvan heeft de studio ervoor gekozen om volledig in te zetten op actie RPG-elementen, met de hoop dat dit een breder publiek zou aanspreken. Een te begrijpen zet, maar wel eentje waarbij vreemde keuzes zijn gemaakt. Het grootste gedeelte van de tijd stuur je een groepje van vier soldaten aan, waarbij je er op ieder moment ééntje bestuurt terwijl de rest volgt. Hoe ze dit doen, kun je zelf bepalen. Door een simpele druk op de knop kun je ervoor kiezen om je team aanvallend te laten spelen, in de verdediging of ondersteuning te gaan, of ze zelf hun eigen plan te laten trekken. Dat eigen plan komt er vooral op neer of ze wapens, fysieke of magische aanvallen gebruiken.

Hoewel Valkyria Revolution makkelijk door het leven had kunnen gaan als menig andere JRPG uit het middenmootsegment, reken ik Media.Vision het misbruik van de Valkyria-naam misschien nog wel het zwaarste aan. De kern van de game zit aardig in elkaar, al haalt de action timer wel het tempo uit de game. Wanneer je meer wilt leren over de lore van de Valkyria Revolution komt de game met bakken aan informatie aanzetten. Toch lijkt het soms sneller om zelf maar een encyclopedie te pakken, want de cutscenes kunnen oneindig lang doorgaan.

• 7/10
    Gameplay - 7/10
  • 6/10