Review: Vampyr

In 2016 werd door ontwikkelaar Dotnod Vampyr aangekondigd. De ontwikkelaar heeft in het verleden games op de markt gebracht als Remember Me en het succesvolle Life is Strange. Nu komen zij dus met Vampyr. Het is een game vol met ambitie en creatieve ideeën die probeert het belang van keuze en de uitdaging van gevechten te combineren. Of Vampyr net zo’n succes is als de voorgaande games van Dotnod, lees je in deze recensie.

Vampyr is een game die je het beste kunt beschrijven als een mix tussen actie en RPG. De game neemt je mee naar het jaar 1918 en laat je kennis maken met de dokter Jonathan Reid. Hij heeft als dokter gediend in het Britse leger tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Als Reid ontdekt de speler snel zijn zwakheden als vampier, zoals de kenmerkende haat voor zonlicht en kruizen, evenals niet in staat te zijn om een huis te betreden zonder uitnodiging. We leren ook dat hij welbespraakt, temperamentvol en erg intens is.

Het Londen van Vampyr is op fantastische wijze vormgegeven. Zo doorkruis je verschillende districten die elk op hun eigen manier een aspect van de in verval rakende hoofdstad schetsen. Aan de dokken vechten lokale bendes en obscure figuren om de heerschappij, terwijl het lokale ziekenhuis dan weer koste wat het kost probeert om de griepepidemie het hoofd te bieden. In die quest hubs leeft Londen echt, met voldoende interessante personages en sidequests. Hetzelfde geldt echter niet voor de verbindingswegen tussen die hubs.

De gameplay en setting er omheen zijn vrij uniek aan deze game. Door specifieke specialisaties vrij te spelen, kun je helemaal gaan voor een combat stijl die bij jou past. Heb je liever een speciale aanval voor close combat? Of ben je liever wat meer stealth en ga je voor de langere afstand. Misschien focus je liever eerst op je eigen health/bloed niveau, ook dat is een optie. Je hebt hierin dus vrij veel keuze en kunt de game redelijk naar je eigen hand zetten.

Er zijn enkele korte afwendingen van het vechten. Soms moet “vampiervisie” gebruikt worden om verhalende hints te onderzoeken en bloedsporen te volgen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Arkham of Witcher-games. Er zijn ook enkele vrij eenvoudige omgevingspuzzel waar we van hebben genoten, ondanks dat ze weinig uitdaging boden.

Al met al is Vampyr is een ijzersterke game. Dotnod bewijst met de game wederom dat zij het niet verleerd zijn om goede games uit te brengen. Grafisch kan Vampyr over het algemeen aardig mee, al is het zeker niet de mooiste game in het schap. Een van de sfeervolste is het wellicht wel op dit moment. Vampyr is voor de mensen die hun keuzestress willen combineren met wat hakken en zagen een dikke aanrader.