Review: World War Z

Zombies gaan maar niet uit de mode en World War Z is hiervan het beste voorbeeld. Recent verscheen er een game gebaseerd op het World War Z-boek. En die op zijn beurt lijkt geïnspireerd door de geweldige referentie op het gebied van coöperatieve zombiespellen, Left 4 Dead.

De basisformule is dezelfde als die van Left 4 Dead: vier personages moeten een reeks lineaire levels overwinnen tijdens het doden van veel verschillende zombies, samenwerken met elkaar, zelfs elkaar reviven en een episch einde na het voltooien van elk hoofdstuk dat aan de speler wordt gepresenteerd. Het heeft ook een redelijk realistische toon nodig , met wapens en echte karakters op locaties die misschien wel die van onze eigen wereld zijn. Het Sabre Interactive-spel maakt echter alleen wijzigingen aan in de oorspronkelijke formule van kill-cooperate-advance, zodat het nog steeds fris aanvoelt, terwijl het toch vertrouwd blijft.

Ik verwijs naar het feit dat de game verschillende klassen kent, met onafhankelijke evolutiebomen die het karakter maken dat we krachtiger hebben naarmate we meer spelen. De medic heeft bijvoorbeeld genezende uitrusting ten koste van het niet hebben van granaten, de schutter draagt ​​specifieke initiatiewapens. En als je jezelf verbetert, zal het zelfs mogelijk zijn om vaardigheden te ontgrendelen die net zo nuttig zijn als het doen herleven als je metgezellen of jezelf neer gaat. Op dezelfde manier heb ik door het verbeteren van het niveau van wapens toegang tot extraatjes en aanpassingen die je in staat zult stellen om de vernietigingstools die je draagt verder te verbeteren.

In de game beschik je standaard over een handwapen, een hoofdwapen, een zwaar wapen  en standaard een melee-wapen, hoewel in alle gevallen de kogels je niets of minder zult laten duren, dus we moeten constant munitie verzamelen of veranderen van wapen zonder te stoppen, tussen de meerdere opties die door de niveaus worden verspreid. Er is genoeg variatie in elk type wapen, hoewel niet zozeer in de zware, die degenen zijn die je uit de problemen zult halen in tijden van maximale nood. Zelfs met die, voldoen. Bovendien moeten we de momenten van de voorbereiding van de belegering toevoegen, waar je stilstaande wapens moet zoeken en ze in verschillende punten van de kaart moeten planten om je voor te bereiden op de naderende zombie-invasie. Het gaat om vaste machinegeweren, vallen en explosieven.

De game is erg divers. In elk van de 11 levels, verdeeld over vier locaties (New York, Jeruzalem, Moskou en Tokio), zijn de motivaties van de personages anders en zelfs verschijnen er unieke mechanics, zoals het beschermen van een specifiek personage in Jeruzalem. De doelstellingen veranderen en we zullen ook kleine puzzels vinden die de speler ertoe verplicht om verschillende elementen van het scenario te activeren in omstandigheden van numerieke minderwaardigheid, of in vergiftigde zones of tegen de klok. Vrij fantasierijk, zonder op enig moment te breken.

Misschien is een deel van de schuld (of veel) van de vijanden die je in de game zult vinden, die een soort enorme marabout zijn met, letterlijk, 4 verschillende soorten zombies die we eerder in Left 4 Dead hebben. Dit vergt enige moeite, hoewel de zombiepiramides het gezicht van de Tweede Wereldoorlog enigszins kunnen veranderen. Het is jammer dat die momenten op de vingers van één hand in elk niveau kunnen worden geteld, en dat Over het algemeen besteden we onze tijd aan het fotograferen van generieke zombies (zo algemeen dat ze zelfs in Tokio allemaal blank zijn), met weinig weerstand tegen kogels en een instinct voor nul zelfbehoud. Tenminste het aantal van hen op het scherm is meestal overweldigend, dus de spanning zal meer dan gediend zijn.

Een element dat deze spanning een beetje verlicht, is dat het beeld, in tegenstelling tot wat je in Left 4 Dead ziet, in een derde persoon zit, met wat je ziet wat je karakter omringt, iets beters. Verder zijn er geen grote problemen in termen van controle over het personage, met een goed vuurgevecht en een geweldige reactie van onze personages. Zonder al te veel verrassingen in dit extreme geval, wat een bevestiging is van het goede werk van Sabre Interactive om je te laten genieten van de Tweede Wereldoorlog.

Waar ik  nog niet zoveel van heb genoten, zijn de meer traditionele multiplayer-opties, waarbij teams van spelers worden geconfronteerd, maar met daartussen zombies. Het idee is goed, maar het heeft een inherent realisatieprobleem: de evolutie van de campagnemodus blijft hier bestaan ​​en creëert een gigantische barrière voor de nieuwelingen. Iets wat ze moeten doen om het op te lossen. Als ik meedoe aan een aantal matchmaking-problemen, maken ze het gezicht van deze titel een beetje slecht. Ze hadden in dit opzicht veel meer kunnen doen.

Als je een van degenen bent die uitkijken naar de aankomst (of de eenvoudige aankondiging) van Left 4 Dead 3, zal World War Z zeker de moeite waard zijn. Het is een coöperatieve actiegame tegen zombies die voldoende op elkaar lijken en tegelijkertijd voldoende verschillend is om meer te zijn dan een simpele kloon. Tegelijkertijd is het niet het meest originele spel, noch de meest voorzichtige, maar het voldoet aan de stemming en het entertainen.

8/10
8/10
    8/10