Review: Yakuza Kiwami

Yakuza, je hebt er vast wel ooit eens over gehoord. Je kan Yakuza als de Japanse gangsters of maffia zien, maar wat heeft dit nou met het spel te maken? Deze game draait nou eenmaal om de Japanse maffia. Of dit een succes is lees je in deze review.

Als je bekend bent met de Yakuza 0 dan is deze game een directe vervolg op de gebeurtenissen van dat spel, het is trouwens ook een remake van de Yakuza op de Playstation 2. Kiryu heeft na al zijn obstakels uit het vorige deel eindelijk verder kunnen werken in de familie. Het lijkt een tijdje goed te gaan totdat je beste vriend besluit om de grote baas te vermoorden. Jij, als Kiryu, neemt schuld op je en je kan het raden, je wordt uit de familie gekickt en je gaat naar de cel voor tien jaar. Maar daar eindigt het niet want je krijgt nog meer blaren op je plekken.

Het spel speelt zich af in de jaren 80 en de jaren 90. Kiryu ontdekt nadat hij vrijgelaten is, de wereld om zich heen veranderd is. Zijn voormalige Yakuza-familie is niet zoals eerst, de balans en hiërarchie is opgeschud door moord. Zijn jeugdvriendin Yumi is vermist en iedereen zoekt de tien biljoen yen (dat is nu ongeveer 76.8 miljoen euro) die van de familie is gestolen. Ook is de economie naar achteren gegaan. Bijna iedereen is door de crisis op elkaars tenen gaan staan. Op een paar NPC’s met side-quest na probeert iedereen je te bedriegen. Dingen worden op een gegeven moment voorspelbaar en je kan al verwachten als Kiryu iemand tegen komt dat je in de problemen zit. Er is zijn veel conflicten en je kan daarvoor altijd betalen om het op te lossen, of een paar flinke klappen geven zoals elke maffia zou doen.

Afgezien van het veel vechten zijn er ook wat hilarische momenten en absurde side-quest met diverse activiteiten, zoals je hierboven ziet. Als je beetje klaar bent met het spel kan je altijd wat ouwehoeren hiermee en side-questen doen voor de fun. Ik kan je garanderen dat je wel iets hilarisch vindt of denkt van ‘wat is dit nou weer in hemelsnaam’ Maar terug op het verhaal, Kiryu maakt zijn eigen missie om Yumi en de vermiste geld te vinden. Ook probeert hij een mysterieuze meisje genaamd Haruka te beschermen, waar blijkbaar iedereen achteraan zit.

Onder de gamers onder ons die de Yakuza-serie kennen of hebben gespeeld. Houd rekening mee dat deze game een remake is. Voor sommige gamers zoals ik, is dit de eerste Yakuza game die we spelen. Toch raadt ik jullie aan om de Yakuza 0 te spelen voordat je aan deze begint want het blijft een vervolg. Verder moet ik bij vertellen dat het spel totaal anders te ervaren is voor elk ander persoon, je kan het vergelijken met iemand die de franchise kent en de ander helemaal niet. Voor mij gaf het een verfrissend gevoel van gamen omdat ik niet zoveel games zoals dit speel maar voor anderen is het natuurlijk weer anders.

7.1/10
7.1/10
  • Gameplay - 7.5/10