Home » Review: Astro Bot

Review: Astro Bot

Astro Bot is een briljant platformspel vol vreugde, variatie en liefde voor PlayStation’s rijke geschiedenis.

In 2018 maakte de wereld voor het eerst kennis met Astro Bot, een charmante kleine robot die door kleurrijke werelden springt om zijn mede-bots te redden. Wat begon als een exclusieve ervaring in PlayStation VR groeide uit tot een geliefd personage dankzij de lancering van Astro’s Playroom op de PlayStation 5. Deze korte, maar prachtige platformgame liet spelers zien wat de DualSense-controller te bieden had en was een eerbetoon aan PlayStation’s rijke geschiedenis. Nu keert Astro terug in een volwaardige 3D-platformer: Astro Bot, een game die niet alleen diezelfde magie vasthoudt, maar ook nieuwe hoogtes bereikt.

Het verhaal van Astro Bot is eenvoudig maar effectief. Astro reist door de ruimte in zijn PS5-vormige ruimteschip wanneer hij wordt aangevallen door een vijandige alien. Na een crash op een onbekende planeet moet hij onderdelen van zijn schip verzamelen en zijn robotcrew redden. Dit verhaal is slechts een opstapje naar de echte ster van het spel: het ontdekken van een reeks prachtig ontworpen planeten, elk met hun eigen unieke thema’s en uitdagingen.

Fans van Astro’s Playroom zullen zich direct thuis voelen met de besturing van Astro. Je springt, zweeft en draait door de verschillende levels, maar waar Astro Bot echt in uitblinkt, is de enorme variatie in elk level. Elk nieuw gebied dat je betreedt, brengt frisse uitdagingen en unieke spelelementen met zich mee, van het bevrijden van gigantische robots tot het beklimmen van zingende bomen.

De power-ups die je in elk level verzamelt, voegen een extra laag toe aan de gameplay. Denk aan bokshandschoenen waarmee je jezelf door de lucht lanceert of een jetpack dat je door glazen muren laat breken. Deze items verschijnen maar kort in elk level, maar ze zijn zo goed geïmplementeerd dat je ze steeds weer wilt gebruiken, zelfs als het level al voorbij is.

Wat Astro Bot echt bijzonder maakt, is de manier waarop het PlayStation’s rijke geschiedenis omarmt. Door de werelden heen vind je kleine robots die zijn verkleed als iconische personages uit verschillende PlayStation-games. Het moment dat je een geliefd personage herkent in deze bots, zorgt gegarandeerd voor een glimlach, zeker voor gamers die zijn opgegroeid met PlayStation. Van subtiele verwijzingen naar Crash Bandicoot tot dieper verborgen knipogen naar obscure games, de liefde voor het platform is overal aanwezig.

Visueel gezien is Astro Bot een feest voor de ogen. Elk level is een explosie van kleur en detail, en de graphics laten zien wat de PS5 echt in huis heeft. De licht- en schaduweffecten tillen de game naar een hoger niveau, en de verschillende werelden voelen levendig en dynamisch aan. De soundtrack en geluidseffecten zijn minstens zo indrukwekkend. Elke sprong, aanval of speciale beweging gaat gepaard met geluiden die perfect passen bij de actie en de sfeer van de game versterken.

De DualSense-controller wordt, net als in Astro’s Playroom, meesterlijk gebruikt. De haptische feedback en adaptieve triggers voegen een tastbare laag toe aan de ervaring, van het voelen van Astro’s stappen op verschillende oppervlakken tot het activeren van gadgets.

Hoewel Astro Bot voornamelijk draait om platformactie, biedt de game ook een toegankelijke en vermakelijke hubwereld, genaamd de Crash Site. Hier verzamelt Astro de geredde bots, en naarmate je verder komt, wordt deze ruimte steeds levendiger. Er zijn talloze geheimen te ontdekken, die vaak op creatieve manieren gebruikmaken van de bots die je hebt gered. Deze Pikmin-achtige interactie voegt een speelse dynamiek toe aan het spel.

Daarnaast heeft Team Asobi gezorgd voor opties die de game toegankelijk maken voor jongere spelers of mensen die minder ervaring hebben met platformgames. De bewegingsbesturing kan bijvoorbeeld worden uitgeschakeld voor wie hier minder van houdt.

Astro Bot is veel meer dan een uitstekende 3D-platformer; het is een liefdevolle ode aan de wereld van gaming. De game biedt een indrukwekkende variatie aan creatieve levels, een uitstekende balans tussen uitdaging en plezier, en een visuele pracht die de kracht van de PlayStation 5 volledig benut. Elk moment in Astro Bot is doordrenkt met vreugde, van de nostalgische verwijzingen tot de innovatieve gameplay-elementen.

Als je op zoek bent naar een platformer die niet alleen technisch briljant is, maar ook je liefde voor gaming hernieuwt, dan is Astro Bot een absolute must-play. Dit is een game die de lat hoog legt voor toekomstige platformgames en tegelijkertijd je hart verovert met zijn charme en speelse enthousiasme.
10
Briljant

0 0